3, 2, 1 … en actie! Filmpjes en films in taallessen.

Nascholing

20 leerkrachten | halve dag | prijs overeen te komen

Videomateriaal is uitstekend bruikbaar in de taalklas. Het biedt een meerwaarde ten opzichte van luisterfragmenten vanwege de visuele component. Het is het perfecte medium voor leerlingen die een sterk visueel geheugen hebben. Maar video gebruiken in de klas is meer dan gewoon achterover leunen en op “play” duwen. Het vergt creativiteit en voorbereiding om meer te bieden dan wat leerlingen thuis ook kunnen doen. In dit atelier krijgen de deelnemers alvast enkele tips. De descriptoren in het Common European Framework (CEF) vormen het uitgangspunt. Hierin staan heel wat can-do statements die rechtstreeks met film te maken hebben. Samen met de docent bekijken de deelnemers videofragmenten (bv. trailers, reclamefilmpjes, fragmenten van langspeelfilms, kortfilms) om zelf verwerkingsopdrachten te vinden die bruikbaar zijn voor meerdere niveaus en bovendien in overeenstemming zijn met de descriptoren van het CEF. Bedoeling van de nascholing is het beheersen van verschillende technieken om actief te kijken. www.uct.ugent.be/open-aanbod/nascholingen-taaldocenten

  • Doelgroep: Leerkrachten secundair onderwijs (BSO/TSO/KSO/ASO), volwassenenonderwijs, hoger onderwijs
  • Periode: In onderling overleg
  • Materiaal: Deelnemers brengen pen en papier mee.
  • Locatie: In onderling overleg (bv. op school)
  • Contact: