“Goed gedaan!” of “Dat lijkt nergens naar!”: over de kunst van het feedback geven

20 leerkrachten | halve dag | prijs overeen te komen

Feedback geven maakt een essentieel onderdeel uit van een goede klaspraktijk. De ene feedback is echter de andere niet. In de loop van deze workshop gaan we op zoek naar het antwoord op een aantal zeer concrete vragen: Waarom geef je feedback? Kies je voor bevestigende dan wel corrigerende feedback? Wie geeft feedback aan wie? De lesgever aan de cursisten? De cursisten aan de lesgever? De cursisten aan elkaar? Wanneer geven we feedback? Meteen tijdens de taalprestatie of kiezen we voor uitgestelde feedback? En in welke gevallen kiezen we voor het een dan wel het andere? Hoe geven we feedback? Rechtstreeks en expliciet of toch veeleer onrechtstreeks en impliciet? Vervolgens gaan we ook dieper in op de verschillende technieken die lesgevers kunnen hanteren wanneer ze feedback geven op taalprestaties: herhalen, herformuleren, uitlokken, vragen om toelichting, zelf laten corrigeren enz. Tot slot bekijken we ook hoe we feedback het meest effectief kunnen inzetten in de taalles en er het grootst mogelijke leereffect mee kunnen bereiken. www.uct.ugent.be/open-aanbod/nascholingen-taaldocenten

  • Doelgroep: Leerkrachten secundair onderwijs (BSO/TSO/KSO/ASO), volwassenenonderwijs, hoger onderwijs
  • Periode: In onderling overleg
  • Materiaal: Deelnemers brengen pen en papier mee.
  • Locatie: In onderling overleg (bv. op school)
  • Contact: