Nieuwe Durf Denken: over de prijs van je T-shirt, het paleis van de universiteit en de UGent als katalysator in Europees grondstoffennetwerk

(05-04-2017) Hoe bepalen winkels en fabrikanten de prijs van de kleding die ze verkopen? En hoe kunnen sommige winkelketens kleding zo goedkoop verkopen, en toch nog winst maken?

De komst van goedkope kledingketens in België heeft de markt flink door elkaar geschud. Inzicht in de privékeuken van kledingmerken hebben de professoren Maggie Geuens en Dries Benoit (vakgroep Marketing) niet, maar ze weten wel hoe bedrijven doorgaans hun prijs bepalen. En dat is zeker niet alleen op basis van de productieprijs. In de nieuwe editie van Durf Denken leggen ze dit uit.

Ook het 'Paleis van de universiteit', zoals de Aula soms genoemd wordt, kent voortaan geen geheimen meer. Van zuilen bekleed met ham tot het geheim van de koperen meridiaan in het peristilium: je komt er alles over te weten in de nieuwe editie van Durf Denken.

De UGent zet ook mee haar schouders onder een prestigieus Europees netwerk dat van grondstoffen een sterkhouder in Europa moet maken. "We spelen vanaf nu in een hogere liga," klinkt het ambitieus bij professor Luc Moens (vakgroep Analytische Chemie).

En met de internationale roeiregatta in het kader van '200 jaar UGent' in het vooruitzicht laten we alumnus Kristof Dekeyser terugblikken op de allereerste editie van dit sportevent, in 2008, aan Portus Ganda. Wist je trouwens dat het team van de UGent-roeiers toen de regatta met vlag en wimpel heeft gewonnen?