Beter doseren dankzij de knijpfles

(18-08-2017) UGent- onderzoekers bestudeerden de invloed van het verpakkingstype op het consumentengedrag. Specifiek deden ze onderzoek naar knijpflessen.

Dergelijke verpakkingen verhogen de gebruiksvriendelijkheid voor de consument, maar zorgen knijpflessen ervoor dat we meer of net minder gaan verbruiken?

Kan de consument zijn gebruik beter controleren met een knijpfles of zorgt het knijpen er net voor dat hij meer zal gebruiken?

Onderzoek

In een eerste studie werd er bij zo’n 80 deelnemers gemeten hoeveel bakboter een consument gemiddeld gebruikt. Eén voor één diende men een ei te bakken in een pan. De ene helft van de groep gebruikte hiervoor bakboter in het traditionele botervlootje, terwijl de andere helft van de groep bakboter in een knijpfles kreeg. De resultaten tonen aan dat een consument die de traditionele verpakking – het botervlootje – gebruikt maar liefst 6,42 gram consumeert, terwijl consumenten die een knijpfles hanteren slechts 4,52 gram en dus 30% minder gebruiken.

In een tweede studie werd de consumptie van mayonaise onderzocht. In totaal kregen zo’n 70 deelnemers frieten voorgeschoteld en analyseerden de onderzoekers hoeveel mayonaise ze verbruikten. Uit deze resultaten blijkt dat consumenten met een knijpfles veel minder mayonaise (8,38 gram) gebruiken in vergelijking met deelnemers die een bokaal mayonaise gebruiken (13,08 gram), een daling van bijna 36%.

Waarom gebruiken consumenten minder van een product in een knijpfles?

In een laatste studie met  meer dan 100 deelnemers ging men dieper in op het onderliggend proces. Opnieuw werden frieten aan de deelnemers geserveerd. Eén derde van hen kreeg hierbij mayonaise in een knijpfles, één derde kreeg deze mayonaise in een bokaal en een laatste groep kreeg deze mayonaise in een aangepaste knijpfles. Bij de aangepaste knijpfles werd de opening groter gemaakt, zodat de dosering bemoeilijkt werd voor de consument. Uit deze studie blijkt opnieuw dat consumenten minder gebruiken met een normale knijpfles in vergelijking met een bokaal of een aangepaste knijpfles. De normale knijpfles stelt hen immers in staat om gemakkelijker te controleren hoeveel ze gebruiken. Kortom, met een knijpfles kan je beter doseren en maak je dus onbewust een meer gezonde keuze.

Info

Elke Huyghe
Faculteit Economie & Bedrijfskunde, Vakgroep Marketing
T 09 264 35 67
M 0472 827 820

Maggie Geuens
Faculteit Economie & Bedrijfskunde, Vakgroep Marketing
T  09 264 35 21
M 0476 20 62 25

Iris Vermeir
Faculteit Economie & Bedrijfskunde, Vakgroep Marketing
T 09 264 35 26

Lees meer artikels over: