Transcriptie videoboodschap Minister Pascal Smet (29 november 2012)

Goedemiddag, ik ben Pascal Smet, Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd en Gelijke Kansen en Brussel.

Ik kon er vandaag niet bij zijn maar ik heb wel een mening over de Millenniumstudent. De samenleving verandert enorm, we hebben veel meer communicatiemogelijkheden. We nemen met zijn allen veel makkelijker het vliegtuig maar ook de digitale revolutie zorgt ervoor dat we met mensen aan de andere kant van de wereld niet alleen kunnen chatten, videogames kunnen spelen, ervaringen uitwisselen, maar dat we eigenlijk in een virtuele wereld met reële mensen kunnen leven.

Alleen, als we kijken naar het onderwijs lijkt het wel af en toe dat we die digitale revolutie een beetje gemist hebben en dat we niet mee zijn met de toekomstige evoluties. Vandaar vind ik het zo belangrijk dat een universiteit als centrum van kennis, excellentie, innovatie, creatief denken, out-of-the-box-denken, denkt van hoe het onderwijs er in de toekomst zal uitzien. En we horen af en toe professoren en anderen onderwijs er in de toekomst zal uitzien. En we terecht zeggen dat die aula's overvol zitten, maar is de tijd niet gekomen om na te denken over hoe we moeten lesgeven aan universiteiten en hogescholen? Of het nog wel zinvol is om gestandaardiseerde basis-kennisoverdracht te doen met een professor die van voor dingen uitlegt? Kan dat niet gedigitaliseerd, geïnformatiseerd worden? Kunnen we daarin geen beelden verwerken? Want leven we immers niet in een beeldensamenleving?

Kunnen we niet op een gecombineerde manier aan kennisoverdracht doen, waardoor die basiskennis gestandaardiseerd overgebracht wordt, eventueel via webcolleges of met DVD’s, waarom niet, die je samen kunt bekijken, die je samen op café kunt bekijken, thuis, in studieruimtes, waar je maar het best studeert. En dat je nadien veel meer tijd vrijmaakt om met assistenten, professoren veel interactiever op bepaalde aspecten dieper in te gaan, dat zou maar één van de mogelijkheden zijn.

Maar daarvoor heb je geen defensieve strategie nodig. Daarvoor denk ik is het aangewezen dat bestuurders van de universiteit, professoren, studenten samen zitten om na te denken hoe we in de toekomst beter aan kennisoverdracht kunnen doen, hoe we beter kunnen uitdagen, hoe we beter nieuwe kennis kunnen maken.

En dat zullen we moeten doen. We hebben de digitale revolutie, waar ik het al over heb gehad. Maar iedereen weet ook dat door die digitale revolutie onderwijs niet de enige manier is waarop aan kennisoverdracht gedaan wordt, waarop wordt opgeleid. Er gaat concurrentie komen van andere manieren van kennisoverdracht, ook daar moet onderwijs dus op voorbereid zijn. Dus heel wat redenen denk ik, om grondig na te denken vandaag hoe ons onderwijs de komende jaren en misschien ook op iets langere termijn er uit zal zien.

Dus de oefening die jullie vandaag maken is een cruciale oefening voor de toekomst van onze samenleving.