Grote groepen

Auditorium UFO. Lesgeven aan een grote groep.
Auditorium UFO. Lesgeven aan een grote groep.
Uit de docentenbevraging 'omgaan met grote groepen' komen drie grote problemen naar voor:
  1. Hoe houd je de aandacht vast (zeker bij moeilijkere, saaiere leerstukken)?
  2. Een hoorcollege zou meer moeten zijn dan het overbrengen van feitenkennis. Hoe maak je contact met studenten om het inzichtelijk begrijpen te testen?
  3. Hoe betrek je de studenten actief bij de les? En nog een stap verder: hoe verkrijg je de bereidheid tot interactiviteit van alle studenten en niet enkel de medewerking van een select groepje?

In dit project onderzoeken we wat er nodig is om op een activerende manier met grote groepen te werken. Hiertoe worden lesgevers die erin slagen om activerend te werken bevraagd over succesfactoren en struikelblokken. Daarnaast worden hoger-onderwijsspecialisten aangesproken in binnen- en buitenland. Dit alles moet docenten inspireren die lesgeven aan grote groepen.

Filmpjes op Onderwijstips

Om zowel beginnende als ervaren docenten te inspireren, worden in een reeks van zes filmfragmenten de ervaringen van UGent-professoren uit verschillende faculteiten gepresenteerd. Dit gebeurt aan de hand van interviews en good practices. De filmfragmenten worden aangeboden op http://www.onderwijstips.ugent.be/

Dit zijn de topics:

  1. Het belang van de lesvoorbereiding
  2. De aandacht houden van grote groepen
  3. Orde en tucht
  4. Vragen stellen en interactie bevorderen
  5. De kracht van praktijkvoorbeelden
  6. Van bord tot tablet
  7. Activeren met (online) stemsystemen
  8. Grote groepen opsplitsen in kleine groepen

Meer weten

Wil je meer informatie over het project grote groepen? Neem dan contact op met Jan Velghe (afdeling Onderwijskwaliteitszorg).