Inleiding

Opbouw

  • Aanloop en afbakening van het onderwerp

Je begint nooit uit het niets met je onderzoeksvraag. Zorg er dus voor dat je je onderwerp kadert in een zinvolle context. Wek meteen de interesse van de lezer (bv. met een citaat of een anekdote).

  • Probleemstelling en onderzoeksvraag

Je kan vanuit de context de probleemstelling afleiden als overgang naar de uiteindelijke onderzoeksvraag. Dat is echter niet noodzakelijk; je mag ook onmiddellijk een onderzoeksvraag formuleren. Let erop: een onderzoeksvraag moet steeds helder, volledig en beknopt zijn.

  • Theoretisch kader

Baken steeds je onderzoeksdomein af door duidelijk te stellen welk theoretisch kader je zal hanteren.

  • Strategie

Beschrijf in de laatste alinea hoe je paper zal opgebouwd worden, m.a.w. schets de structuur van de tekst.

Om die vraag te beantwoorden, worden in het eerste deel de deficiëntie- en differentiehypothese aangehaald. Die hypotheses waren een belangrijke aanzet voor dit wetenschappelijk onderzoek omdat beide theorieën ervan uitgaan dat dialect spreken in de jeugd gevolgen heeft op de latere sociale ontwikkeling. Daarna worden de resultaten van twee Nederlandse studie uit de jaren 70 geschetst, namelijk die van Kerkrade en Gennep, die beide vertrekken vanuit de differentiehypothese. In het tweede deel wordt het hedendaags sociolinguïstisch onderzoek van Kraaykamp besproken. Die studie wil de resultaten van voorbije onderzoeken generaliseren en nuanceren.

Gwen Muylaert beklemtoont het belang van haar scriptie:

"De gevolgen van geletterdheid voor ieders sociale, culturele, politieke en economische leven
zijn amper te overzien, want het schrift is overal aanwezig. In feite is alle schools en
professioneel succes van een individu in ruime mate afhankelijk van leesvaardigheid. Maar
een vaardigheid met zo’n immens belang ontstaat niet van de ene dag op de andere. Aan een
vlot en foutloos leesproces gaan heel wat onderricht en oefening vooraf, waardoor er ook heel
wat (wetenschappelijke) belangstelling is voor leesvaardigheidsontwikkeling. Hoewel een
groot aantal kinderen leert lezen in twee, drie of zelfs meer talen, heeft het leesonderzoek zich
van oudsher echter voornamelijk op (leren) lezen in één taal geconcentreerd. De vraag rijst
bijgevolg hoe (leren) lezen in verschillende talen verloopt, en welke invloed de verschillende
talen die een individu beheerst op elkaar uitoefenen (cf. Bialystok 2001)."

Gwen Muylaert stelt haar onderzoek voor en schetst de structuur van de tekst:

"Deze scriptie is een onderzoek naar de Nederlandse en Franse leesvaardigheid in het vierde
leerjaar in drie Nederlandstalige scholen in Brussel, i.c. twee STIMOB-scholen en een
traditionele school. Lezen is zowat de belangrijkste vaardigheid die in de lagere school
verworven wordt, en onderzoek naar leesvaardigheid biedt heel wat informatie over de
cognitieve ontwikkeling van kinderen. In deze studie wordt zowel een kwantitatieve als een
kwalitatieve analyse op de leesresultaten uitgevoerd. Hieronder worden de bevindingen kort
uiteengezet."

"Lees meer over "leren lezen in twee talen"

Tips

  • Definieer de belangrijkste theoretische termen, begrippen. Werk volgens dit procédé:

concept

 

is/zijn

een/

de/het/-

categorie/ soort

relatiefzin met informatie

bv.

Orthodontie

 

is

 

een

 

tak van de tandheelkunde

 

die speciaal gericht is op de ontwikkeling van een regelmatig blijvend gebit.

  • Geef aan hoe ver je wil gaan in je onderzoek.

    bv. "Binnen het bestek van deze thesis is het onmogelijk alle bestaande gegevens te verwerken. Daarom wordt gefocust op..."

  • Werk de inleiding af als de rest van je paper klaar is.

 

Twijfel je nog?

Consulteer L. POLLEFLIET: Schrijven: van verslag tot eindwerk. p. 38-63.

Consulteer L. DE WACHTER, C. VAN SOOM: Academisch schrijven: Een praktische gids. p. 43-61.