David Van Rooij - Docent

Geologie - Van Rooij DavidNaam: David Van Rooij

Opleiding: Licentiaat in de Geologie, Doctoraat in de Geologie, ManaMa DEA Géosciences Marines

Afgestudeerd in: 1998, Doctoraat behaald in 2004

Jobtitel: Docent Mariene Geologie en Geofysica

Bedrijf/Instituut: Universiteit Gent, www.earthweb.ugent.be

Sector: Onderzoek en Hoger onderwijs

 

CV:

1994 – 1998 / Licentiaat Geologie / Universiteit Gent

1998 – 1999 / DEA Géosciences Marines / Université de Bretagne Occidentale (Frankrijk)

1998 – 1999 / Doctoraatsbursaal voor GOA-project

1999 – 2004 / IWT doctoraatsbursaal / Universiteit Gent

2004 – 2004 / Project engineer HSS / DEME Groep

2004 – 2005 / Wetenschappelijk personeel GIS

2005 - 2010 / Postdoctoraal onderzoeker / FWO

2010 - nu / Docent / Universiteit Gent

1. Huidige functie

Mijn functie bestaat uit onderzoek, onderwijs en dienstverlening in het vakgebied mariene geologie en geofysica aan de Universiteit Gent.

  • Het lesgeven betreft zowel algemene als gespecialiseerde vakken, zowel in de Bachelors als Masters geologie en daarbuiten (hydrografie, geografie, biologie…).
  • Voor het onderzoek geef ik dagelijkse leiding aan een onderzoeksteam van binnen- en buitenlandse doctoraatstudenten op mariene, geofysische, sedimentologische en geochemische onderwerpen. Dit houdt ook de organisatie van onderzoekscampagnes in, evenals het werven van de nodige fondsen.
  • Onder dienstverlening valt elke activiteit die ondersteuning vereist door een specialist in de geologie. Dit kunnen contacten met de media zijn, studenten middelbaar onderwijs informatie geven, of bijscholingen organiseren voor leerkrachten.

Wat me in de eerste plaats aantrekt in mijn job is de zelfstandigheid en dagelijkse variabiliteit. Het lesgeven blijft verrijkend, je moet continu nieuwe manieren vinden om complexe materie op een enthousiaste manier over te brengen aan jongeren, en zodoende ook het enthousiasme over te brengen. Daarnaast kan ik tijdens de jaarlijkse expedities soms ergens onderzoek uitvoeren waaDavid Van Rooij - excursie.pngr nooit eerder iemand is geweest.

Mijn opleiding was uiteraard een goede basis voor mijn functie als docent en als all-round mariene geoloog, alhoewel dat je dat op het moment van afstuderen niet echt beseft. Maar uiteindelijk heb ik in mijn opleiding alle troeven gekregen om de multidisciplinaire wetenschapper te worden die ik nu ben. Naast de wetenschappelijke kennis is het ook belangrijk om flexibel te zijn en sterk te zijn in communicatie, talen en IT.

2. Loopbaan

Een licentiaat Geologie duurde vroeger 4 jaar (nu is het 5 jaar). Nadat ik was afgestudeerd, had ik het gevoel om niet klaar te zijn. Daarom heb ik een specialisatiejaar mariene geologie gevolgd in Brest, Frankrijk. Dit heeft me eigenlijk de wetenschapper gemaakt die ik nu ben. Als ik iets zou aanraden aan een geologie student, is het om zeker een tijd in het buitenland te studeren; geologie heeft geen grenzen.

Aangezien ik in het buitenland aan een gerenommeerd onderzoeksinstituut (IFREMER) kon werken op oceanische data, was het een logisch vervolg om te doctoreren. Ik was gebeten door een eigen onderwerp, dat ik zelf heb ontwikkeld naar een project.

Na het doctoraat was het wel even zoeken, maar er waren wel vrij veel kansen, in zowel binnen- als buitenland, academisch of in de industrie.

3. Arbeidsmarkt

Persoonlijk denk ik dat, zeker gezien het aantal afstuderende geologen, de arbeidsmarkt wel best meevalt voor geologen. Een belangrijke afnemer blijft de baggerindustrie, terwijl het onderwijs ook goed doenbaar is voor geologen. Toch gaat maar een minderheid in het onderwijs, wat voor mij een goed teken is dat geologen elders gewild zijn.

Geologen worden op de arbeidsmarkt vooral geapprecieerd voor hun multidisciplinariteit. Het diploma Geologie aan de UGent geeft een brede vorming in zo goed als alle aspecten van de geologie. Daarom kan je, als je wil, ook gemakkelijk “omvormen” naar een andere discipline, als het moet.

4. Studiekeuze

Ik heb Geologie eigenlijk gekozen door eliminatie binnen de exacte wetenschappen. Ik had een sterk wiskundige richting gevolgd, waarvan de meeste studenten de richting burgerlijk ingenieur uitgingen. Dat wilde ik niet (geen enkele toegepaste wetenschap, zelfs geen architectuur), en ook geen wiskunde of fysica. Informatica stond me helemaal niet aan, en voor biologie dacht ik te weinig latijn te kunnen. Dus moest keuze worden gemaakt tussen Geologie en Geografie. Geologie was, zoals nu nog, vrij onbekend in het secundair onderwijs. Maar na het inwinnen van informatie over wat een geoloog eigenlijk deed, was de keuze snel gemaakt. En na de eerste les, was ik als helemaal “verliefd” op het vak. Ik zou dezelfde studiekeuze zeker opnieuw maken.

Iedereen die echt interesse heeft in aardwetenschappen of de geschiedenis van het leven, en de wereld wil verkennen, komt aan zijn trekken als hij of zij geologie gaat studeren. Daarnaast zijn de groepen vrij klein (40-tal in het eerste jaar, 20-tal in de andere jaren), zodat je een heel speciale sfeer hebt tussen de studenten onderling. Veel groter moeten die groepen ook niet worden, omdat dan de relatief kleine afzetmarkt wordt overspoeld. Er is echter ook een sociaal aspect aan de geologie: veel afgestudeerden vinden (gemakkelijker) werk in het buitenland. Dit heeft ook zijn effecten op gezinsleven etc. Als je de keuze maakt, moet je wel degelijk beseffen dat je niet perse alleen maar werk zal vinden op 5 km van je huis.

5. Opleiding

Het speciale aan een geoloog is het relativerende aspect van tijd kunnen begrijpen, en de tijdsduur waarover geologische processen zich voordoen. We leren ook op een speciale manier naar de Aarde kijken; in 4D. Iets wat nu op 200 m hoogte op de evenaar ligt, kan misschien enkele miljoen jaar geleden op 5000 m diepte aan de noordpool hebben gelegen. Dat heeft “tijd” nodig om te begrijpen.

Ik benut in mijn huidige functie vooral geofysica om seismische profielen te kunnen interpreteren, en sedimentologie om er de verschillende processen uit te halen. Daarnaast heb ik vooral vanuit mijn thesis geleerd om zelfstandig te werken.

Wat me het meeste bijblijft uit mijn studententijd is het kameraadschap binnen een kleine groep, en verantwoordelijkheden leren nemen in het presidium. Over mijn studieloopbaan onthoud ik vooral het vlotte contact met de professoren, de vele reizen (soms dacht ik in een bus te leven), en het moment waarop ik de kans kreeg om voor mijn thesis deel te nemen aan een oceanografische expeditie.

6. Tips voor toekomstige studenten

  • Gebruik je taalkennis. Pas dit toe in het buitenland om ten minste één semester buiten België te studeren.
  • Wees gemotiveerd, en hou een doel voor ogen.
  • Studeer met regelmaat, maak een schema op,… maar vergeet niet te ontspannen!
  • Praat met je collega’s over je leerstof, discussieer!
  • Wees niet bang om vragen te stellen, en wees nog minder bang om te antwoorden in de les!
  • Sta open voor andere, aanverwante domeinen en technologie.
  • Koop goede terreinkledij.

Met betrekking tot jobmogelijkheden: Kijk op de Facebook-site van de Geologie aan de UGent!