Hendrik De Cooman - Lector

FSK - De Cooman Hendrik

Naam: Hendrik De Cooman

Opleiding: Licentiaat in de Natuurkunde (Fysica), Doctoraat in de Natuurkunde

Afgestudeerd in: 2005, Doctoraat behaald in 2009

Jobtitel: Lector

Bedrijf/Instituut: Karel de Grote-Hogeschool, www.kdg.be

Sector: Hoger onderwijs

 

CV:

2001 – 2005 / Licentiaat in de Natuurkunde / Universiteit Gent

2005 – 2009 / Doctoraat in de wetenschappen: Natuurkunde / Universiteit Gent

2009 – 2012 / Postdoctoraal onderzoeker / Universiteit Gent

2012 – nu / Lector / Karel de Grote-Hogeschool

1. Huidige functie

Karel de Grote HogeschoolOp de Karel de Grote-Hogeschool verzorg ik het onderwijs van fysica, wiskunde en statistiek in al zijn aspecten: doceren, oefeningensessies en practica begeleiden, cursusmateriaal samenstellen, leerlingen begeleiden, onderwijsvernieuwingsprojecten mee helpen uitdenken en uitvoeren,…

Wat me vooral aantrekt in mijn functie is het contact met jonge mensen en de grote mate van zelfstandigheid. Daarnaast spreekt het me aan om me te verdiepen in de leerinhoud zodat ik die zo duidelijk en correct mogelijk kan overbrengen. Ook het ‘podiumaspect’ van lesgeven, de aangename collegiale sfeer en de flexibiliteit (bijvoorbeeld voor thuiswerk) zijn pluspunten van een job als lector.

Tijdens mijn studies ontwikkelde ik voldoende kennis en redeneervermogen om de leerstof die ik nu geef met gemak inhoudelijk te beheersen. Mijn doctoraat is voor deze job vooral waardevol vanuit het standpunt van communicatie: presentaties geven, posters maken, lesgeven, practica begeleiden,...

Als lector is het vooral belangrijk om sterk te zijn in communicatie en graag te communiceren. Verder moet je veel enthousiasme en een positieve ingesteldheid bezitten (soms ook bij gebrek aan enthousiasme bij de studenten) en kunnen meedenken vanuit standpunt van de student. Tot slot is ook een brede kennisbasis, een goed redeneervermogen en de wil en zin om zelf de leerinhoud permanent bij te werken essentieel.

2. Loopbaan

Na het behalen van mijn Licentiaat in de Natuurkunde in 2005, heb ik een doctoraatsstudie aangevangen. Dit was deels uit interesse voor wetenschappelijk onderzoek en de grote mate van zelfstandigheid, en deels omdat ik niet goed wist wat ik wou en het dan logisch was om die kans te grijpen. Je kan op latere leeftijd altijd nog in het onderwijs of de industrie stappen, maar dat is veel minder vanzelfsprekend in het onderzoek.

Ik heb mijn doctoraat behaald in 2009 en heb nadien nog 3 jaar als postdoctoraal onderzoeker gewerkt aan de Universiteit Gent.

In 2012 kwam er, na enkele maanden zoeken en solliciteren, onverwacht een vacature vrij aan de Karel de Grote-Hogeschool in Antwerpen voor een lector wiskunde en fysica. Ik heb mijn kans gegrepen en doe deze job nog steeds met plezier.

3. Arbeidsmarkt

Het aantal vacatures specifiek voor mensen met een Master- of Doctoraatsdiploma in de Fysica en Sterrenkunde is vrij beperkt. Een groot deel van de vacatures situeert zich in het academisch onderzoek.

Werkgevers hebben volgens mij vaak geen duidelijk beeld van iemand die afstudeert in de Fysica en Sterrenkunde. Wie er toch zicht op heeft, apprecieert vooral het doorgedreven analytisch redeneervermogen en de sterke wiskundige basis.

4. Studiekeuze

Ik heb voor een opleiding Fysica en Sterrenkunde gekozen uit interesse voor het fundamenteel wetenschappelijke. De nadruk ligt niet op het kennen en toepassen, maar op het begrijpen en redeneren.

Ik zou deze keuze zeker opnieuw maken. Vele cursussen vond ik echt interessant, waardoor ik sterk intrinsiek gemotiveerd was voor mijn studies. Je leert zaken die je zeer moeilijk op volledig zelfstandige basis zou kunnen verwerken (in tegenstelling tot bijvoorbeeld talen) en ontwikkelt een sterk wiskundig-analytisch denkvermogen, dat in allerlei opzichten nuttig is. Je krijgt ook een voldoende brede wetenschappelijke basis om technologische ontwikkelingen in de maatschappij te kunnen plaatsen.

Ik raad deze opleiding ook aan toekomstige studenten aan, maar enkel aan studenten met een uitgesproken interesse voor het fundamenteel-wetenschappelijke en een voldoende sterke wiskundebasis.

5. Opleiding

Mijn opleiding heeft me vooral een sterk analytisch redeneervermogen, brede wiskundebasis en het doorzettingsvermogen om zaken tot op het bot uit te spitten, bijgebracht. Deze zaken benut ik nog steeds in mijn huidige job als lector, samen met een uitgebreide kennis over fundamentele fysische denkbeelden, wetten en principes.

De leukste herinneringen uit mijn studieloop baan zijn de uitleg van professor Verschelde over waarom licht rechtdoor gaat (of beter: lijkt te gaan) op basis van kwantumrelativistische principes. Ook de zeer geslaagde imitatie van professor Impens door een medestudent in het bijzijn van de man zelf en de zeer gevatte en humoristische reactie van professor Impens daarop zal me altijd bijblijven.

6. Tips voor toekomstige studenten

Zoek een studie die je interesseert en waarvoor je je kan motiveren. Laat praktische aspecten (zoals werkzekerheid later) en emotionele aspecten (zoals wat vrienden uit het secundair gaan studeren) niet doorwegen. Wees niet bang van richtingen met de (al dan niet terechte) reputatie een grotere studielast te geven en kies niet voor richtingen omdat ze de reputatie hebben gemakkelijk te zijn. Wees realistisch: wie criminologie gaat studeren, komt niet in CSI-scenario’s terecht. Wie fysica gaat studeren, krijgt ook veel wiskunde te verwerken die je in eerste instantie misschien niet interesseert. Wie rechten of geneeskunde studeert, verdient niet automatisch veel geld. Enzovoort. Besef ook dat er voor veel studenten geen perfecte/ideale keuze bestaat, maar eens je voor iets kiest, moet je ervoor gaan. Alleen dan kan je weten of het je ligt of niet.

Met betrekking tot jobmogelijkheden: Blijf altijd praten met allerlei mensen. Zorg dat je perspectief op de (job)wereld ruim genoeg blijft, netwerken is de boodschap.