Leen Brouns - Praktijkassistent

Naam: Leen Brouns

Opleiding: Licentiaat in de Wiskunde, Doctoraat in de Wiskunde

Afgestudeerd in: 1996, Doctoraat behaald in 2000

Jobtitel: Praktijkassistent

Bedrijf/Instituut: Universiteit Gent, www.tiwi.ugent.be

Sector: Hoger onderwijs

CV:

1992 - 1996 / Licentiaat in de wiskunde / Universiteit Gent

1996 - 2000 / Doctoraat in de Wetenschappen: Wiskunde / Universiteit Gent

2000 - 2001/ Interim leerkracht / Don Bosco Zwijnaarde

2001 – 2013 / (Praktijk)assistent / Hogeschool Gent – opleiding Industrieel Ingenieur Informatica

2013 – nu / Praktijkassistent / Universiteit Gent

1. Huidige functie

Als praktijkassistent zorg ik voor het opstellen en begeleiden van de labo’s “Informatica” (programmeren in C, C++ en Java) en “Algoritmen” in de derde bachelor Industrieel Ingenieur (vnl. richting Informatica). Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het theorievak “Discrete Wiskunde” in de masteropleiding van diezelfde afstudeerrichting. Tenslotte doe ik ook aan dienstverlening door lezingen en workshops te geven aan scholieren uit het secundair onderwijs.

Wat me het meest aantrekt in mijn job, is continu nieuwe dingen bijleren. Dikwijls leer je bij van de fouten die studenten maken, dit giet je in een didactisch concept, en vervolgens kan je feedback geven aan de studenten. De samenwerking met collega’s die ook op zoek zijn naar nieuwe invalshoeken om zaken vlotter aangeleerd te krijgen, is ook erg leuk.

Om als praktijkassistent aan de slag te gaan, is het vooral belangrijk om sterk te zijn in communicatie: eerst naar jezelf toe (communiceer nieuwe leerinhouden naar jezelf toe, tot je zelf oordeelt dat de logica goed opgebouwd is), en dan naar je studenten toe (zorg dat de opbouw van je redeneringen en oefeningen voor hen verstaanbaar is).

Mijn opleiding was een goede basis voor mijn functie. We leerden dat het belangrijk is je eigen gedachtegang zeer grondig op een rijtje te zetten en te onderzoeken vóór je er iemand anders mee probeert te overtuigen.

2. Loopbaan

Er zijn veel jobmogelijkheden voor wiskundigen. In de media wordt vaak aangehaald dat er een gebrek is aan leerkrachten in het secundair onderwijs.

Ik heb tot nu toe nog nooit moeten solliciteren. Toen ik mijn Licentiaat-diploma behaalde, werd me een doctoraatspositie aangeboden aan de UGent. Ik heb deze kans gegrepen omdat ik hoopte (langer) les te kunnen geven in het hoger onderwijs met een doctoraat op zak. Nadien kon ik op de Hogeschool Gent, en nu ook de Universiteit Gent, aan de slag als praktijkassistent.

3. Arbeidsmarkt

Wiskundigen worden op de arbeidsmarkt vooral geapprecieerd voor hun logisch redeneerwerk en communicatie gestoeld op uitgespitte redeneringen en navolgbare feiten.

4. Studiekeuze

Ik heb voor de opleiding Wiskunde gekozen omdat het me aantrok, dit lag al vast van toen ik nog geen 14 jaar was. Ik zou deze keuze zeker opnieuw maken en raad het ook aan toekomstige studenten aan als ze net zoals mij aangetrokken worden tot de kracht en schoonheid van wiskunde.

5. Opleiding

Op inhoudelijk vlak heb ik geleerd dat er verschillende onderdelen van de wiskunde zijn, waarbij de minst tastbare (eindige meetkunde) het meest tot de verbeelding spreken, en de meer tastbare (analyse) minder. Wat me nog steeds bijblijft is het inzicht dat nog niet alles geweten is in de wiskunde, en de vaardigheid om moeilijke teksten uit te benen tot op het bot en dat dan weer te geven.

Het meest opmerkelijke moment uit mijn studieloopbaan was het examen differentiaalmeetkunde in de eerste bachelor. Ik was beginnen blokken bij hoofdstuk 2, wat een zeer slecht idee was aangezien de rekenregels in hoofdstuk 1 stonden. Eens dat rechtgezet was, kon ik me uitleven in de berekeningen. De bijvraag op het examen heb ik dan ook ijverig nagerekend met vijf bladzijden rekenwerk. De prof bekeek mijn antwoorden, mompelde goedkeurend en zei toen dat je dit ook met twee simpele zinnetjes had kunnen aantonen. Een aha-erlebnis! Op het examen nog wat bijleren, was ook een grote troef van de opleiding.

6. Tips voor toekomstige studenten

Ga voor wat je hart je ingeeft!

En eens je er bent: erger je niet aan de stelling-bewijs-stelling-bewijs-opbouw van de eerste lessen; maar probeer uit te pluizen hoe die resultaten tot stand kwamen. Zorg dat je met medestudenten kan communiceren om moeilijke stappen aan elkaar uit te leggen.