UGent en Aquaflanders samen sterk voor de drinkwater uitdagingen van morgen

(08-06-2020) Drinkwater kwaliteit blijft gegarandeerd door samenwerking UGent (CMET) en de drinkwaterbedrijven

Ons kraanwater komt regelmatig in de kijker omdat het niet alleen goedkoop en milieuvriendelijk is, maar ook steeds van prima kwaliteit. Het garanderen van een veilige drinkwatervoorziening is enkel mogelijk dankzij de dagelijkse inspanningen van de drinkwaterbedrijven en van kennisinstellingen die nieuwe technologieën voor de continue kwaliteitsbewaking van ons drinkwater uittesten. Momenteel worden aan de UGent, Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen, innovatieve sensoren getest die de kleinste verontreinigingen waarnemen in stromend water.

De kwaliteit van het leidingwater wordt streng gecontroleerd. In Vlaanderen worden er jaarlijks zo’n 11.000 stalen genomen bij klanten aan de kraan die worden geanalyseerd op tot 42 kwaliteitsparameters. Bovendien worden er controles uitgevoerd op alle productiecentra, reservoirs en watertorens, waarbij het mogelijk is om honderden verschillende stoffen te meten.

Om deze kwaliteit te blijven garanderen, sloegen het UGent Centrum voor Microbiële Ecologie en Technologie (CMET) en de drinkwaterbedrijven (onder de koepel van Aquaflanders) de handen in elkaar. Doctoraatstudente Jorien Favere en masterstudente Fien Waegenaar voerden onder leiding van Prof. Nico Boon een groot vergelijkend onderzoek uit van snelle sensoren die continu de microbiologische waterkwaliteit monitoren. ‘Enzymatische methoden, optische toestellen en flow cytometers werden letterlijk naast elkaar in een productiecentrum van drinkwater getest,’ vertelt promotor Prof. Bart De Gusseme. ‘Met deze apparatuur kunnen we online bacteriën tellen in drinkwater. Zo kunnen we snel zien of er ernstige verstoringen zijn door een bacteriële besmetting of andere vervuiling. Dergelijk toegepast onderzoek is uniek in omvang en een primeur in de samenwerking tussen UGent en de drinkwaterbedrijven.’

Onderzoek en innovatie is voor de sector steeds belangrijker en is bijzonder waardevol in het behouden van veilig en schoon drinkwater, zoals ook is vastgelegd in de Green Deal richtlijnen van de Europese Commissie. FARYS, De Watergroep, Water-link, en Pidpa werkten daarom aan dit onderzoek mee. De meeste Vlaamse drinkwaterbedrijven zijn bovendien lid van het nieuwe centrum CAPTURE. In dit onderzoeksplatform werken kennisinstellingen zoals de Universiteit Gent, Universiteit Antwerpen en Vito samen met bedrijven om de uitdagingen van morgen aan te gaan.

Meer info:
CAPTURE, https://capture-resources.be, CMET www.cmet.ugent.be