Refugee for sale. Een multi-methodologisch onderzoek naar de publieke communicatiestrategieën van internationale vluchtelingenorganisaties in de context van de Syrische en Centraal- Afrikaanse vluchtelingencrisissen (2011-2018).

Omschrijving: Terwijl de wereld momenteel wordt geconfronteerd met een van de ergste vluchtelingencrisissen van de moderne tijd, voeren een groeiend aantal landen een steeds restrictiever vluchtelingenbeleid. Daarom is publieke communicatie essentieel geworden voor vluchtelingenorganisaties om het grote publiek en staten te overtuigen om solidair te zijn. Aangezien (internationale) vluchtelingenorganisaties een belangrijke bijdrage leveren aan de publieke perceptie van vluchtelingencrisissen, onderzoekt dit project kritisch hun publieke communicatiestrategieën. Vanuit een multi-methodisch perspectief onderzoeken we hun discursieve strategieën over de recente crisissen in Syrië en Centraal-Afrika. Daarbij besteden we bijzondere aandacht aan (1) het productieproces door middel van interviews met deze vluchtelingenorganisaties, en (2) de praktijken van het representeren van vluchtelingen.
Promotor(en): Stijn Joye
Onderzoek(st)er(s): David Ongenaert