Topcoach Lien

Jobcoach Lien Van den Dries ontving de titel ‘Topcoach van het jaar’ op de Dag van de Jobcoach 2019. Lien is ruim 8 jaar actief als jobcoach bij Divergent. Een blik achter de schermen… (vergrote weergave)

Jobcoach Lien Van den Dries ontving de titel ‘Topcoach van het jaar’ op de Dag van de Jobcoach 2019. Lien is ruim 8 jaar actief als jobcoach bij Divergent. Een blik achter de schermen…

(25-02-2020) Jobcoach Lien Van den Dries ontving de titel ‘Topcoach van het jaar’ op de Dag van de Jobcoach 2019. Lien is ruim 8 jaar actief als jobcoach bij Divergent.

Waarom doe jij aan jobcoaching?

Lien: Een job hebben betekent zoveel meer dan enkel een inkomen. Het draagt bij tot wie je bent als persoon en geeft structuur aan je leven.

Door de individuele coaching versterk ik mensen in hun competenties, zodat ze hun loopbaan op (lange) termijn zelf in handen kunnen nemen. Bedrijven stellen hoge eisen in hun vacatures en hebben strenge selecties. Een vacaturegerichte stage kan zoveel meer zeggen dan een gesprek van 15 minuten.

Hoe ziet een doorsnee werkdag eruit voor jou?

Lien: Ik voer individuele gesprekken met de cliënt om hem / haar te leren kennen: wat is de beperking, wat zijn de kwaliteiten, hoe verwoorden we dit naar een werkgever? Ook neem ik contact op met bedrijven om vacatures te analyseren of een vacaturegerichte stage voor te stellen. Daarnaast volg ik sollicitatiegesprekken op. Ik doe ook stagebezoeken waarbij ik langsga op de werkvloer voor feedbackgesprekken of om te bemiddelen tussen de werkgever en de cliënt als het niet goed gaat. Administratie hoort er ook elke dag bij.

Wanneer heb je in je jobcoaching een topgevoel?

Lien: Mijn dag is geslaagd wanneer de cliënt een klein succes ervaart. Bijvoorbeeld bij een positieve stage-evaluatie, een goed sollicitatiegesprek of als de cliënt tot meer inzicht komt. Voorbeelden van getuigenissen van onze cliënten vind je op de website van Divergent.

Het is mooi om mensen te zien openbloeien en meer te zien geloven in zichzelf.

Wat is de succesfactor van goeie jobcoaching?

Lien: Een vertrouwensrelatie met de cliënt en de werkgever is de belangrijkste succesfactor. Mensen voelen zich snel op hun gemak
bij mij. Geduld hebben en focussen op wat er wél lukt, dat staat centraal in mijn jobcoaching. Ik ben eerlijk, benoem de dingen zoals ze zijn en durf door te spreken met de cliënt en de werkgever.

Wat wens jij je collega’s jobcoaches toe in 2020?

Lien: Ik wens mijn collega’s een blijvend geloof in ons werk want we maken wel degelijk het verschil!

Bron: Sterpunt Inclusief Ondernemen / de Werkplekarchitecten