Reading Club: waarom coaching?

Voor wie
Leerkracht secundair , Leerkracht lager onderwijs , Medewerkers
Wanneer
20-10-2022 van 13:30 tot 15:00
Waar
IDC, campus Kotrijk Marksesteenwe 58, 8500 Kortrijk
Voertaal
Engels
Contact
marina.emmanouil@ugent.be

Bent u geïnteresseerd om met ons van gedachten te wisselen over state-of-the-art onderzoek naar 'coaching'.

WAAROM COACHING?

Als designstudent of -docent heb je je misschien afgevraagd wat (goede) coaching is? Van de term (coaching) en zijn verwante alternatieven (feedback, kritiek) wordt beweerd dat het 'een openbare sociale realiteit is waar student en faculteit elkaar ontmoeten om over Design te praten' en 'samen moet worden opgebouwd binnen een dynamische uitwisseling van argumenten en feedback', maar misschien is het vooral 'een moment waar het ethos van een individu als ontwerper wordt uitgesproken, waar onafhankelijk denken wordt gevoed... waar zelfanalyse en reflectie worden beheerst (Scagnetti, 2017).
Ontwerpfeedback is ongetwijfeld "een essentieel pedagogisch instrument om de vooruitgang van studenten bij het ontwerpen te bevorderen, [en] toch heeft weinig onderzoek zich gericht op hoe docentfeedback eruit ziet, vooral in verschillende ontwerpdisciplines", of, "de impact van feedback op het sturen van convergent en divergent denken" (Yilmaz et al., 2015).

WAAROM MET ONS MEEDOEN?

Bent u geïnteresseerd om met ons te discussiëren over state-of-the-art onderzoek naar 'coaching' dat u kan helpen uw sessies met uw student/instructeur te verbeteren? ... of wil je graag horen over (en delen van) goede praktijken op het gebied van coaching over de disciplines heen, of/en debatteren over het onderwerp?
Doe dan mee!
We hebben 3 papers geselecteerd om de discussie op te baseren (hieronder vermeld, gratis te downloaden). Lees ze gerust vooraf, of laat ze ons op de dag zelf introduceren.
Dit is de eerste sessie van de leesclub georganiseerd door het Learning lab team van de design education pillar bij design.nexus. Iedereen is welkom.

  1. Scagnetti, G. (2017). A dialogical model for studio critiques in Design Education. The Design Journal, 20(sup1), S781–S791. https://doi.org/10.1080/14606925.2017.1353024 
  2. Yilmaz, S., & Daly, S. R. (2016). Feedback in concept development: Comparing design disciplines. Design Studies, 45, 137–158. https://doi.org/10.1016/j.destud.2015.12.008 
  3. van Diggelen, M. R., Doulougeri, K. I., Gomez-Puente, S. M., Bombaerts, G., Dirkx, K. J. H., & Kamp, R. J. A. (2019). Coaching in design-based learning: a grounded theory approach to create a theoretical model and practical propositions. International Journal of Technology and Design Education, 0123456789. https://doi.org/10.1007/s10798-019-09549-x  
Gratis, maar inschrijven via email is verplicht 

Schema.

SCHEMA
13.30 Welkom en intro van de leesclub (RC) van het Leerlab
13.35 Inleiding tot de literatuur (3 papers) / terminologie + theorieën
13.50 Discussie over kernpunten / persoonlijke verhalen / groepswerk
14.10 Koffiepauze
14.20 Discussie over kernpunten
14.45 Afsluitende opmerkingen
14.55 Selectie van het volgende RC-onderwerp