Mobiele opslag

Kan een batterij als opslag in residentiële installatie nuttig zijn? Of een batterij van een EV (elektrisch voertuig)? Welke types EV komen in aanmerking?

Welke types elektrische voertuigen bestaan er?

Batterij Elektrisch Voertuig
Batterij Elektrisch Voertuig

BEV, Batterij elektrisch voertuig

  • 100% elektrische aandrijving.
  • Produceert geen schadelijke uitlaatgassen.
  • Heeft een batterij met ‘grote’ capaciteit die via een omvormer de elektromotor aandrijft.
  • De regeneratieve remenergie keert terug naar de batterij om op een later moment te gebruiken.
  • BEVs hebben een laadstekker.

PHEV, Plug-in hybride elektrisch voertuig

  • Plug in Hybride Elektrisch Voertuig
    Plug in Hybride Elektrisch Voertuig
    Met klassieke verbrandingsmotor én een elektrische motor.
  • Kleinere batterijcapaciteit dan een BEV dus kleiner elektrisch rijbereik.
  • Bij de vraag naar een groot vermogen werkt de brandstofmotor in combinatie met de elektromotor.
    Van zodra de accu leeg is, neemt de brandstofmotor de aandrijving volledig over.
  • De batterij laadt opnieuw regeneratief op bij het remmen of extern via een laadstekker.   

HEV, Hybride elektrisch voertuig

  • Combineert net zoals de PHEV een klassieke verbrandingsmotor met een elektrische motor.
  • Het grote verschil met de PHEV is dat een HEV niet beschikt over een laadstekker.
    Enkel tijdens het remmen, laadt de batterij op.
  • Hybride Elektrisch voertuig
    Hybride Elektrisch voertuig
    De remenergie wordt via de elektromotor en de omvormer gestockeerd in de batterij om op een later moment te verbruiken.
  • De HEV rijdt vaak in stedelijke gebieden waar je op korte termijn een groot aantal keer moet remmen.
  • De HEV bespreken we niet verder omdat er geen laadstekker aanwezig is.

Specificaties van BEV en PHEV

 SPECS BEV Vs PHEV tabel.PNG

 

SPECS BEV Vs PHEV.PNG

Meer info over modellen die in België te koop zijn vind je op e-gear

Belastings- en opbrengstprofiel van een gemiddeld huishouden gecombineerd met het laden van een EV

Het Vlaams energieagentschap (VEA) onderzocht in 2017 de tevredenheid van elektrische rijders. Uit de studie bleek dat EV-gebruikers hun wagen het vaakst thuis opladen. Met die insteek bekijken we de impact van een laadproces op het belastingsprofiel van een residentiële installatie.

In onderstaande situatie zien we een gezin met een jaarlijks elektrisch verbruik en PV-opbrengst van 3500 kWh. Als voorbeeld visualiseren we een zonnige dag. Het huishoudelijk elektrisch verbruik is behoorlijk stabiel, de vermogensvraag varieert gedurende de dag tussen de 212 W en 490W en de totale elektrische vraag  bedraagt 8,58 kWh.  De PV-installatie levert tussen 6 en 20h  energie, de totale dagopbrengst bedraagt 21,5 kWh. Het ogenblikkelijk tekort en teveel aan elektrische energie wisselen we uit met het publiek distributienet.

1 Belasting- en opbrengstprofiel van een gemiddeld huishouden.png

De oorspronkelijke installatie breiden we uit voor het laden van een elektrisch voertuig met een maximaal vermogen van 7,2 kW. De gebruiker wil zijn elektrisch voertuig bijladen met 10 kWh, wat overeenkomt met een gemiddeld rijbereik van 55 km.  In deze case veronderstellen we dat de gebruiker om 12h thuiskomt en de EV onmiddellijk inplugt om aan maximaal vermogen te laden. Idealiter zal de 10 kWh tegen 13h30 geladen zijn. De wagen vraagt kortstondig een groot elektrisch vermogen.

3 Belasting- en opbrengstprofiel van een gemiddeld huishouden gecombineerd met het laden van een EV.png

Een slimmere manier is om flexibel om te springen met de laadbeurt van het elektrisch voertuig.  Het is beter de laadbeurt te spreiden in tijd en vermogen indien de wagen langer beschibaar is. Op die manier tanken we dezelfde hoeveelheid energie op een goedkopere en milieuvriendelijkere manier. Er zijn verschillende controle strategieën mogelijk  die de (ont)laadstroom in de tijd controleren.

  • Stijging eigenverbruik van de PV-installatie
  • Vermogenspiekreductie
  • Netondersteunende diensten
  • ….

2 Belasting- en opbrengstprofiel van een gemiddeld huishouden gecombineerd met het laden van een EV.png

Stappenplan voor integratie van EV-batterijsysteem in een residentiële installatie

Deze info volgt in maart 2020 na onze workshop.

Contact

Hebt u nog vragen? Contacteer ons vrijblijvend

Vind hier ook het programma van onze workshops over dit thema. Enkel nog plaats voor de workshop van 12 mei.

Dit project wordt medegefinancierd door het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid.

Vlaamseoverheid.jpg