Kan IDLab de Tour de France veiliger maken?

(16-09-2020) Veiligheid in de koers is meer dan ooit een issue in het wielrennen. Onderzoeksgroep IDLab zoekt uit of het veiliger kan.

Veiligheid in de koers is meer dan ooit een issue in het wielrennen. Daarom zocht onderzoeksgroep IDLab uit hoe ze het wielrennen veiliger kan maken, met name de finale van wedstrijden met mogelijke massasprints.

De onderzoeksgroep van Steven Verstockt - voornamelijk bezig met data science en machine learning - nam het rittenschema van de Ronde van Frankrijk onder de loep en analyseerde de veiligheid van de aankomsten op objectieve, automatische wijze.

Ze maakten gebruik van de meest recente data die online te vinden was: officiële communicatie, Google Streetview en dergelijke. Ze maakten gebruik van een zestal kenmerken van het wegdek: dalende lijnen, bochten, rondepunten, veranderingen in snelheid, het wegtype (o.a. breedte van de weg) en zaken zoals verkeersdrempels. Hieruit blijkt onder andere dat rondepunten de grote boosdoeners zijn.

In de toekomst zouden ze graag samenwerken met de organisatie en teams om ritten nog veiliger te kunnen maken.

Meer over dit onderwerp vind je op Sporza (artikel) en NOS (video)