ELIS collega Wesley De Neve aan het werk in Ghent University Global Campus

(20-02-2018) Miste je de nieuwjaarsreceptie van ELIS? Dan miste je misschien de kans om ELIS-professor Wesley De Neve te ontmoeten. Gelukkig was er nog tijd om hem enkele vragen te stellen voor hij terugging naar de UGent-Campus in Zuid-Korea.

Wesley De Neve: “Ik ben als professor verbonden aan de Ghent University Global Campus. Dit betekent dat ik drie maanden in België en negen maanden in Zuid-Korea verblijf.  In Zuid-Korea ben ik verantwoordelijk voor de vakken Informatica en Bio-informatica.  Mijn onderzoek focust zich op de analyse van biotechnologische data met behulp van diep machinaal leren (in die context begeleid ik vier doctoraatsstudenten aan de campus in Korea). Verder draag ik, samen met de collega’s in Zuid-Korea, ook bij tot de goede administratieve werking van de Ghent University Global Campus, alsook tot de promotie van deze campus.”

 

Waarschijnlijk is dit een van de meest gestelde vragen, maar, merkt u een verschil tussen Vlaams en Zuid-Koreaans onderwijs? En tussen Vlaamse en Zuid-Koreaanse studenten?

“De studentenpopulatie in het eerste jaar in Zuid-Korea is erg heterogeen.   Studenten die net niet of helemaal niet zijn binnengeraakt aan een topuniversiteit in Zuid-Korea, studenten die in het buitenland hebben gestudeerd en die nu terugkeren naar Zuid-Korea en studenten die thuis geschoold werden. Dit zorgt ervoor dat, daar waar de studenten in België typisch een heel homogene en voorspelbare academische achtergrond hebben, de studenten in Zuid-Korea over heel diverse vaardigheden beschikken in termen van wiskunde, wetenschappen, en taal (Engels).“

 

Specifieke uitdagingen

“We merken dat we moeten werken aan het analytisch en probleemoplossend denken van onze studenten in Zuid-Korea.  Het middelbaar onderwijs in Zuid-Korea is immers meer gericht op kennisreproductie dan op zelfstandig onderzoekend leren.

Daarnaast verwachten studenten in Zuid-Korea dat het eerste jaar aan een universiteit relatief eenvoudig is, omdat heel wat studenten net een intensieve voorbereiding achter de rug hebben voor de zogenaamde Suneung-test in het laatste jaar van hun middelbaar.  De score op deze zware test bepaalt in grote mate aan welke prestigieuze universiteit in Zuid-Korea een scholier kan verder studeren.  Maar het spreekt voor zich dat we in Zuid-Korea de lat even hoog leggen voor ons onderwijs als in België.  Het eerste jaar is dus voor de nieuwe studenten vaak moeilijker dan verwacht, wat mogelijke nieuwkomers kan afschrikken.”

 

Inzetten op studentenbegeleidingInfodag studenten GUGC

“Omdat de studenten in Zuid-Korea een volwaardig diploma van de Universiteit Gent krijgen, wordt er niet ingeboet aan kwaliteit.  Maar om studenten beter voor te bereiden op een studiejaar aan de UGent hebben we een toelatingsproef georganiseerd, een voorbereidend semester en een zomerprogramma.  Hierdoor krijgen de studenten beter zicht op onze verwachtingen en onze manier van lesgeven. De studenten in Zuid-Korea zijn eveneens verplicht om in het laatste jaar van ons programma een semester les te volgen aan de thuiscampus in België.

Om de drempelvrees van onze toekomstige studenten te verlagen zetten we niet alleen in op voorbereidende programma’s maar ook op hoogkwalitatieve studiebegeleiding tijdens de opleiding, in de vorm van extra contacturen, voor zowel de theorie als de oefeningen, een mentorprogramma, waarbij iedere professor een groep studenten onder zijn of haar hoede neemt en de aanwezigheid van een studiebegeleidster, die de studenten o.a. helpt met het verbeteren van hun studietechnieken en hun studieplanning.

Daarnaast werden een aantal moeilijke vakken in het eerste jaar omgevormd van semestervakken tot jaarvakken, wat toelaat om bijvoorbeeld iets langer stil te staan bij moeilijke onderwerpen.”

 

 

Zijn de onderzoeksonderwerpen in Zuid-Korea gerelateerd aan de specifieke Aziatische context? 

“Het is zeker niet de bedoeling om onderzoek in isolement uit te voeren. We gaan actief op zoek naar samenwerkingen met andere kennisinstellingen en bedrijven in Zuid-Korea. Zelf begeleid ik in Zuid-Korea vier doctoraatsstudenten die onderzoek doen naar het gebruik van kunstmatige intelligentie in het domein van de biotechnologie. Denk aan het annoteren van DNA-sequenties en het analyseren van medische afbeeldingen. Kunstmatige intelligentie is een onderwerp dat heel sterk leeft in Zuid-Korea, alsook in het naburige China. Getuige daarvan is de Go-wedstrijd die in maart 2016 werd georganiseerd in Seoel tussen het AlphaGo-systeem van Google DeepMind en de Zuid-Koreaanse speler Sedol Lee, en waarbij deze wedstrijd met 4-1 gewonnen werd door AlphaGo. In mei 2017 werd een dergelijke Go-wedstrijd ook georganiseerd in Wuzhen, China, en waarbij AlphaGo met 3-0 won van de Chinese speler Ke Jie.”

 

Industrie 4.0

“Verder tracht ik met mijn onderzoek ook in te spelen op Industrie 4.0, een trend die eveneens veel aandacht krijgt in Zuid-Korea. Zo werken we momenteel op een onderzoeksproject dat gefinancierd wordt door de Zuid-Koreaanse overheid en waarbij het de bedoeling is om intelligente verpakkingsmachines te bouwen door het integreren van technieken uit het domein van de computervisie en machinaal leren.”

 

Zag u graag meer uitwisseling tussen Belgische en Koreaanse doctoraatstudenten?

 “Aangezien het een strategische doelstelling is om les- en onderzoeksactiviteiten van de UGent-campus in Zuid-Korea zoveel mogelijk af te stemmen op les- en onderzoeksactiviteiten van de thuiscampus, brengen heel wat doctoraatsstudenten van de UGent-campus in Zuid-Korea de intersemestriële vakantie door aan de thuiscampus.

Zo hebben de vier doctoraatsstudenten, die ik momenteel in Zuid-Korea begeleid, de afgelopen twee weken doorgebracht in Gent.  Daar werden ze betrokken bij talrijke overlegmomenten om gezamenlijke onderzoeksactiviteiten te bespreken, met collega’s van zowel binnen als buiten de onderzoeksgroep.   Daarnaast gebeurde ook al de omgekeerde beweging, waarbij een tweetal doctoraatsstudenten van de Gentse onderzoeksgroep een bezoek hebben gebracht aan de UGent-campus in Zuid-Korea.  Daar hebben ze o.a. geholpen met het opzetten van een seminariereeks omtrent diep machinaal leren.” 

 

Uitwisseling is belangrijk

Ghent University Global Campus © Tineke De Backer“De uitwisseling van onderzoekers is erg belangrijk.  Doctoraatsstudenten van de thuiscampus kunnen gebruikmaken van de moderne laboratoria die aanwezig zijn op de UGent-campus in Zuid-Korea, terwijl ze tegelijkertijd ook kennis kunnen maken met één van de meest dynamische en sterkst groeiende regio’s ter wereld. Bovendien laat hun aanwezigheid op de UGent-campus in Zuid-Korea ook toe om de identiteit van de Universiteit Gent te versterken.

Omgekeerd kunnen doctoraatsstudenten van de UGent-campus in Zuid-Korea kennismaken met de thuiscampus, en ervaren dat ze daadwerkelijk deel uitmaken van een heel grote en diverse organisatie. Bovendien komen ze via een bezoek aan de thuiscampus doorgaans ook op een laagdrempelige manier in contact met heel wat andere collega’s die op gelijkaardige onderwerpen werken, en dit is voor alle betrokken partijen typisch een verrijkende ervaring.”

 

Wat zou de Universiteit Gent kunnen doen om de band met Korea nog verder aan te halen?

“Ondersteuning voor het uitwisselen van mensen (en dus ideeën en ervaringen) kan nog verder uitgebouwd worden, en dit op het niveau van alle universitaire geledingen: studenten, AAP, ATP, en ZAP. Eveneens voor het opzetten van gezamenlijke onderwijs- en onderzoeksprojecten. Het zou bijvoorbeeld heel leuk zijn om ook les te kunnen geven aan Belgische studenten in Zuid-Korea. Dit zou een duidelijke meerwaarde zijn voor het internationaal karakter van ons programma. Deze strategie zie je bijvoorbeeld ook met succes toegepast worden door de Amerikaanse partneruniversiteiten in Zuid-Korea.”

 

Wat is het eerste wat u doet als u terug in België bent?

“Eén van de eerste dingen die ik doe wanneer ik terug ben in België is het eten van een broodje américain preparé.  Want naast uiteraard mijn familie en mijn vrienden, mis ik ook wel de typische Belgische keuken.”

 

Wat is op dit moment de grootste uitdaging voor uzelf?

“Voor mezelf ligt de grootste uitdaging momenteel in het vinden van een goede leef-werkbalans, enerzijds omdat ik onlangs vader ben geworden van twee dochters, en anderzijds omwille van het feit dat ik ook gepassioneerd ben door mijn onderzoek omtrent kunstmatige intelligentie, en waarbij dit domein zich momenteel in een enorme stroomversnelling bevindt.”