Betere elektrische auto’s door een zeer compacte en efficiënte elektrische aandrijving

(07-01-2022) Abdalla Mohamed onderzocht in zijn doctoraat hoe een elektrische aandrijving nog compacter en efficiënter gemaakt kan worden.

Hoge vermogensdichtheid (maat voor de effectiviteit van de energiebron) en efficiëntie zijn fundamentele vereisten in veel toepassingen, zoals elektrische en hybride voertuigen en ruimtevaarttoepassingen.

“In de context van het verhogen van de vermogensdichtheid en efficiëntie van aandrijvingen met elektrische motoren, komen geïntegreerde modulaire motoraandrijvingen (IMMD's) naar voren als een oplossing die beide voordelen combineert”, legt Abdalla Mohamed uit.

Deze geïntegreerde modulaire motoraandrijvingen omvatten fysieke integratie en modularisatie van de elektrische machine en de stroomomvormer. De fysieke integratie brengt de elektrische machine en de stroomomvormer dicht bij elkaar, zodat ze hetzelfde koelcircuit en dezelfde behuizing kunnen delen. De kabels die de stroomomvormer en de elektrische machine verbinden, kunnen volledig worden geëlimineerd of aanzienlijk worden verkleind, wat leidt tot eliminatie of verkleinde filters voor elektromagnetische interferentie (EMI).

Het resultaat van de eliminatie van dergelijke componenten is een zeer compacte, efficiënte elektrische aandrijving met hoge vermogensdichtheid.

“In mijn doctoraatsonderzoek zocht ik naar nieuwe, zeer compacte integratieoplossingen zodat elektrische aandrijvingen in de toekomst nog beter kunnen worden”, besluit Abdalla.

Lees het volledige doctoraat

-

Titel doctoraat: Multidisciplinair ontwerp van geïntegreerde modulaire motoraandrijvingen

-

Contact: Abdalla Hussein Rashad Mohamed, Peter Sergeant, Hendrik Vansompel             

Abdalla Mohamed                                                                                                           

Abdalla Mohamed is geboren in Caïro, Egypte. Hij behaalde zijn B.Sc. in Electrical Power and Machines Engineering 2012 en M.Sc. graad in Electrical Power Engineering 2016, beide aan de Faculteit Engineering, Cairo University.

Hij werkt als onderwijs-/onderzoeksassistent aan het Department of Electrical Power, Faculty of Engineering, Cairo University, Egypte.

Abdalla startte in september 2017 als doctoraatsonderzoeker bij EELAB, onder supervisie van Peter Sergeant en Hendrik Vansompel, waar hij onderzoek deed naar geïntegreerde modulaire motoraandrijvingen.

Abdalla heeft zijn onderzoek gepresenteerd in vijf internationale conferenties. Hij is ook auteur en co-auteur van tien A1-artikelen in hoog geciteerde tijdschriften, waaronder IEEE Transactions on Industrial Electronics en IEEE Journal of Emerging and Selected Topics in Power Electronics.

-

Redacteur: Jeroen Ongenae - Eindredactie: Ilse Vercruysse -  Illustrator: Roger Van Hecke