'Da’s Geniaal' wil jongeren inspireren voor STEM

(26-03-2021) Da’s Geniaal wil jongeren tussen 10 en 14 jaar - met een bijzondere aandacht voor meisjes en kinderen uit kwetsbare groepen - inspireren voor STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

Kinderen leuk en zinvol bezig houden wordt met deze vervroegde paasvakantie mogelijk een uitdaging voor veel ouders. Dankzij www.dasgeniaal.be, een Belgisch initiatief van meer dan 20 bedrijven en organisaties, kunnen jongeren vanaf 10 jaar aan de slag met fun challenges uit hun eigen leefwereld, of het nu gaat om het klimaat, fashion, avontuur of media.

Bekende Instagrammers & YouTubers

Bekende Instagrammers & YouTubers Nour & Fatma, Aaron De Groeve, Jamie-Lee Six en Elias Verwilt worden uitgedaagd door enkele STEM-helden die hen de magie ervan uitleggen.  

Er zijn in totaal 13 challenges rond verschillende thema’s. De thema’s zijn daarom geen ‘typische wetenschapsvragen’, maar echte lifehacks met een hoge cool-factor. Dit is een laagdrempelige manier om alle kinderen te laten proeven van STEM, ook zij die er nog nooit mee in aanraking kwamen of interesse voor hadden. Daarmee wil #DasGeniaal het hardnekkige idee doorprikken dat STEM enkel iets is voor bollebozen, of enkel voor jongens.

Onze influencers tonen de proefjes en roepen de kinderen op om ze ook te proberen.  Alle challenges zijn thuis na te doen met eenvoudige materialen. De STEM-helden en influencers tonen op www.dasgeniaal.be stap voor stap hoe te werk te gaan.

Ontdek de challenges op www.dasgeniaal.be

Doelstelling: STEM dichter bij de leefwereld van alle jongeren, en vooral meisjes, brengen

Er zijn al veel initiatieven voor jongeren rond STEM, maar die bereiken vooral kinderen van ouders uit de STEM-wereld. Wij gaan resoluut voor een inclusieve aanpak. We willen alle kinderen en jongeren van 10 tot 14 jaar benaderen en aanmoedigen om de wetenschapper in zichzelf te ontdekken, met de nodige uitdagingen, weetjes en experimenten. Met dit project willen we de 90 % bereiken, al die kinderen die geen idee hebben wat STEM is en hoe het verbonden is met hun dagelijks leven. We leggen de focus op de brede toepassing van STEM alsook op de maatschappelijke bijdragen. Deze laatste is cruciaal om ook meisjes te motiveren.

Onze realisaties nu en de volgende maanden

Als coalitie  willen we de jongeren alsook hun ouders en leerkrachten bereiken op drie manieren: online, in scholen en in bedrijven. Momenteel virtueel en na corona ook in real life. Samen werk(t)en we aan volgende realisaties:

  • Website dasgeniaal.be
  • Bedrijfsfilmpjes op dasgeniaal.be bv  https://dasgeniaal.be/video/basf/  Deze bieden de jongeren nu al de kans om op virtueel bedrijfsbezoek te gaan. Inspirerende rolmodellen van hun eigen leeftijd vuren hun vragen af op de ambassadeurs van de betrokken bedrijven. 
  • Online challenges
  • Kant-en-klaar lesmateriaal (in ontwikkeling). In het najaar van 2021 zal  ook kant-en-klaar lesmateriaal voor in de klas, afgestemd op de nieuwe STEM eindtermen van de eerste graad secundair, beschikbaar zijn op de website. En indien gewenst kan de leerkracht ook kiezen om samen met een ambassadeur van de bedrijven de les aan te bieden.                                                                           

Samen met 22 partners het verschil maken

De stichtende partners van Da’s Geniaal, samengebracht door GLASSROOTS zijn:  Johnson & Johnson, Technopolis, BASF, Stem Platform, Atlas Copco, BrightLab, Total, IE-net ingenieursvereniging, Umicore, Digital Wallonia, ExxonMobil, Cercle Olympe, Galapagos, PEP!,  House of HR, Talentenfabriek, FABI, ING, Deceuninck, Vlajo, Le Pass KDG, AP, Erasmus.  Elke organisatie of bedrijf in het partnerschap draagt zijn deel van de puzzel bij om ons gemeenschappelijk en maatschappelijk doel te bereiken.