Nieuwe spin-off Smartivize neemt een exclusieve licentie op de 'Shopper Vision'-technologie van de Universiteit Gent.

(06-11-2017) Smartivize, een spin-off van de onderzoeksgroepImage Processing and Interpretation, combineert slimme apparaten, computer vision en Artificial Intelligence (AI) om verschillende industrieën te innoveren.

Realtime gedragsanalyse van klanten

Vedran Jelaca, CEO van Smartivize: "Onze missie met ons eerste product Shopper Vision is om winkelketens te innoveren: voor retailers en hun leveranciers (fabrikanten) aan de ene kant en voor individuele kopers aan de andere kant. We willen realtime gedragsanalyses bieden voor retailers en hun leveranciers. Deze analyses zijn zo gedetailleerd dat ze op één lijn worden gesteld met online winkels en de offline winkels helpen de verkoopefficiëntie te verhogen. We proberen de online en offline wereld samen te brengen voor individuele kopers, waardoor de offline ervaring wordt uitgebreid met zeer relevante online gegevens. "

Karakterisering van menselijk gedrag in binnenomgevingen

UGent Prof. Wilfried Philips: "De 'Shopper Vision'-technologie bouwt voort op ons onderzoek naar beeldverwerking en beeldinterpretatie. We bouwen vision-systemen voor real-time en robuuste applicaties. Een voorbeeld is de automobielsector, waar de huidige autonome systemen moeten omgaan met gegevens van verschillende sensoren en snel moeten reageren op de omgeving. Dezelfde bouwstenen zijn natuurlijk handig voor andere domeinen. Met Shopper Vision hebben we gekeken naar het karakteriseren van menselijk gedrag in binnenomgevingen. "


Smartivize CEO Vedran Jelaca: "Voor deze doeleinden creëren we een ecosysteem dat gebruik maakt van computer vision, augmented reality en kunstmatige intelligentie, samen met shopperonderzoek en zeer gerichte marketing. We gebruiken slimme brillen die klanten tijdens het winkelen dragen, zodat we klantgegevens kunnen verzamelen. '

Tweejarig contract in Australië

Smartivize heeft onlangs een groot shopperonderzoek afgerond voor de Ferrero Group in Australië. Het door het spin-off geanalyseerde gedrag van duizenden shoppers in winkels in Sydney en Melbourne hielp Ferrero om de plaatsing van hun producten in de winkels te verbeteren. De positieve uitkomst van dit project resulteerde in een tweejarig abonnement voor de Australische markt. Smartivize is van plan dit volgend jaar uit te breiden naar Europa en Noord-Amerika.

Toekomstige toepassingen

Shopperanalyses en marketing is nog maar het begin voor Smartivize. De technologie en oplossingen die ze creëren, kunnen in de toekomst voor andere doeleinden worden gebruikt zoals snelle en handige self-checkouts (een alternatief of complementair aan oplossingen zoals Amazon Go), virtuele hulp aan visueel gehandicapten en augmented reality-handleidingen.

Smartivize bij de Watt-community

UGent Prof. Wilfried Philips: "Shopper Vision is ontwikkeld door Vedran Jelaca dankzij een innovatiemandaat gefinancierd door het Vlaams Agentschap voor Innovatie en Ondernemerschap (VLAIO). Het is het 10e bedrijf dat een exclusieve licentie neemt op een technologieplatform van onze innovatiecluster i-KNOW. We zijn ook blij om aan te kondigen dat Smartivize zal toetreden tot de Watt Factory, the smart city accelerator. Na Pozyx is dit ons tweede bedrijf dat toetreedt tot de Watt-gemeenschap. "