Ontdek knappe projecten van onze studenten industrieel ingenieur

(09-03-2021) Ook tijdens corona hebben onze studenten van Campus Kortrijk een zeer knappe prestatie neergezet binnen het interdisciplinair vak Mechatronisch Ontwerpen.

Zo hebben ze dit jaar o.a. een cocktail machine ontworpen, om volledig corona-proof je favoriete cocktail te laten maken. Een volledig overzicht van de interviews en de 7 knappe filmpjes van de boeiende projecten van de studenten van dit jaar kan je hieronder terugvinden.

Eén case (nr 2) ontbreekt echter in het lijstje; niet omdat ze minder presteerde, maar vooral om hun idee zeer innovatief is en ze nu proberen o.a. via DO! hun project tot een startup uit te bouwen. Dit zou trouwens dan al de derde startup zijn die uit dit vak is ontstaan.

Interviews met studenten

Project 1: Interactieve tafel voor Floraliën - Exploratie van oud horticultureel Gent op een innovatieve, interactieve manier

Floraliën is een jaarlijks bloemenfestival dat mensen in Gent en omgeving van alle leeftijden aantrekt. Vanuit de organisatie is de vraag gekomen om een interactieve kaart te ontwerpen die het horticultureel erfgoed van Gent weergeeft aan de bezoekers in de vorm van verzamelde foto’s en omschrijvingen.
Als oplossing werd hiervoor een interactieve tafel ontworpen. De opstelling is volledig demonteerbaar en beschikt over een geïntegreerde projector. De werking van de interactieve tafel is gebaseerd op RFID. Hierbij worden interessante locaties op de kaart geactiveerd via ge-3D-printe pionnen die vrij te verschuiven zijn op de tafel. Wanneer een plaats geselecteerd wordt, verschijnt er op de projectie de bijpassende foto en omschrijving. Het is mogelijk om vier verschillende gebruikers toe te laten aan de tafel. Om enige opstopping aan de tafel te voorkomen, wordt de gebruikstijd per gebruiker beperkt aan de hand van een instelbare timer.

Project 3: Aquacontrol - The future of your rainwater

In de nabije toekomst zal het gebruik van regenwater een belangrijke rol spelen omwille van de toenemende wispelturigheid van het klimaat. Aquacontrol zorgt voor een optimale werking van grote waterbassins die overal zullen geinstalleerd worden. De acceptatie van het gebruik van regenwater vraagt een grote sociale verandering. Ook hier speelt Aquacontrol op in.
Op basis van accurate weersvoorspellingen en de huidige situatie, zoals de sensoren die aangeven, maakt het centrale besturingssysteem slimme keuzes over welke waterverbruikers regenwater zullen gebruiken. Dit om de druk op de drinkwatervoorziening te verminderen en de efficiëntie te verhogen.
De facilitymanager houdt met de webapp de status van het systeem in het oog waardoor er tijdig problemen opgespoord kunnen worden en onderhoudstermijnen bijgehouden worden.
Om de sociale acceptatie en normalisatie te bevorderen krijgen de werknemers informatie via een visualisatiepaneel, waarop de dagelijkse besparingen en het belang van het gebruik van regenwater worden getoond.

Project 4: Game-on - De game ervaring zonder beperking

De continue verbetering van de speelervaring binnen de gaming industrie kent geen grenzen. De laatste jaren zetten producenten steeds meer in op het creëren van nieuwe hulpmiddelen en varianten om zo een breed publiek aan te kunnen spreken. Maar aan de wensen van een groot doelpubliek wordt echter nog maar amper voldaan, namelijk voor mensen met een beperking.
Game-on biedt hiervoor de oplossing. Deze innovatieve console is dé volgende stap in modulair gamen. Oorspronkelijk ontworpen om te voldoen aan de wensen van elektrische rolstoelgebruikers is het een compact geheel bestaande uit een console, een speelboard, buttons en een slimme sleeve. Deze sleeve wordt rechtstreeks op de joystick van de rolstoel geplaatst om zo natuurlijk mogelijk aan te voelen voor de gebruiker. Aangezien iedereen uniek is kunnen de buttons in het spelboard geplaatst worden naar ieders wens.
Met behulp van deze modulaire gaming-onderdelen creëert Game-on dé game ervaring zonder beperking.

Project 5: Robtail - Automatische cocktailmachine, Gets the juices flowing

Iedereen kent het wel, je hebt 's avonds zin in een lekkere cocktail. Alleen weet je zelf niet hoe je daaraan begint, weet je van jezelf dat je niet exact twee dezelfde cocktails na elkaar kan maken of vraag je je gewoon af hoe je je recept zelf nog kan verbeteren. Dat probleem is nu opgelost met de Robtail. Kies je favoriete cocktail tussen de mogelijkheden, pas die aan volgens je smaak of volgens wat je wil testen en laat de Robtail vervolgens zijn werk doen. Door de precieze dosering, shaken en een entertainende presentatie word je zo verzekerd van telkens de perfecte cocktail te bereiden, of wie weet, om zelfs je beste recept nog te verbeteren.

Project 6: Tastbaar programmeren - Leer programmeren met dit interactieve blokken set

Programmeren blijft een heel abstract probleem voor leerlingen in de lagere school en dit veroorzaakt vaak moeilijkheden wanneer ze er voor het eerst mee in contact komen. Dus hoe kunnen deze leerlingen een makkelijkere instap hebben in de wereld van het programmeren? Bloks by Dwengo maakt deze instap makkelijker en intuïtiever! De leerlingen kunnen op zichzelf de verschillende functies van dit interactieve blokken set ontdekken of ze kunnen op weg geholpen worden met de voorbereidingskaarten die de basisconcepten uiteenzetten. Er zijn ook opdrachtkaarten in de set aanwezig die de leerlingen uitdagen om verschillende beginprogramma’s op te stellen met de blokken. De verschillende functionaliteiten van de blokken worden aangeduid met iconen zodat het voor alle leeftijden toegankelijk is.

Project 7: Reality Blocks - Conneting Worlds

Inputs doorgeven van de reële wereld naar de virtuele wereld gebeurde tot nu toe hoofdzakelijk met controllers. Wanneer een knop ingedrukt moet worden op een ander product zoals een Tv-afstandsbediening of kookplaat, kon dit oorspronkelijk niet via het product in kwestie, maar moest deze actie ondernomen worden aan de hand van een controller. Dit maakt de simulatie van interactieve producten minder realistisch. Om productontwikkelaars toch de mogelijkheid te geven om producten op een realistische manier te testen, is ‘Reality Blox’ ontwikkeld. Reality Blox bestaat uit een set knopmodules, kabels en een draadloze black-box met software. Deze set maakt het mogelijk om op een snelle en eenvoudige manier knoppen op een prototype te bevestigen en te koppelen aan een VR omgeving in Unity. Door de modulariteit is de set toepasbaar op verschillende situaties en producten. Eveneens is het mogelijk om de black-box te programmeren indien de voorgeprogrammeerde software niet voldoet aan de gewenste functies

Project 8: D(r)OP - Push it. Shake it. Drink it!

Al enkele jaren is Coca-Cola de grootste plastic vervuiler ter wereld. Frisdranken bestaan bovendien slechts voor een kleine 15% uit siroop, en voor 85 uit leidingwater. Hierdoor wordt in België alleen al jaarlijks 1,2 miljard liter water verpakt én vervoerd. En dit terwijl Belgisch kraantjeswater perfect drinkbaar is!
D(r)OP zet een eerste stap in de goeie richting, momenteel nog met de focus op horeca-uitbaters met zin voor innovatie. D(r)OP bestaat uit een dispenser en een dop waarin de limonade wordt opgeslagen. De dispenser kan een combinatie maken van drie verschillende siropen en verschillende sterktes. De dop met de limonade in wordt op een met (spuit)water gevuld glas geplaatst. Hierna is het aan de klant zelf om de knop van de dop in te drukken, de siroop in het water te laten sijpelen, en daarna stevig te schudden om het geheel te mengen. Dit draagt bij tot de unieke gebruikerservaring die de D(r)OP aanbiedt.

Overzicht van alle projecten van de afgelopen jaren

Bekijk het volledige overzicht

Contact en meer info

Steven Verstockt, Francis wyffels en Jelle Saldien (jelle.saldien@ugent.be)