Oud-studenten Eva Ramon en Sezai Özel winnen studieprijs

(17-12-2018) De Belgische BetonGroepering reikt jaarlijks twee studieprijzen uit voor de meest verdienstelijke masterproeven over beton. Eva Ramon en Sezai Özel ontvingen elk een studieprijs op de Concrete Day op 18 oktober 2018.

Concrete Day is dé dag voor de betonsector en dus een uitgelezen dag om de studieprijzen te overhandigen. Oud-student Eva Ramon studeerde in 2018 af als burgerlijk ingenieur bouwkunde. Ze won een studieprijs met haar masterproef ‘Tegengaan van autogene krimp in cementgebonden materialen door middel van superabsorberende polymeren’, onder begeleiding van prof. Nele De Belie en prof. Kim Van Tittelboom. Sezai Özel is industrieel ingenieur bouwkunde en ontving eveneens een studieprijs met zijn masterproef met als titel ‘Verificatie van een 3D niet-lineaire frictie gebaseerde eindige elementenmodel voor de verankeringszones van voorgespannen betonliggers’, onder begeleiding van prof. Veerle Boel en prof. Wouter De Corte.

Masterproef Eva Ramon: Scheurvorming in hogesterktebeton als gevolg van autogene krimp heeft een ongewenst effect op de duurzaamheid en het uitzicht van een constructie. Daarom werd de toevoeging van superabsorberende polymeren (SAP) onderzocht om het inwendige vochtgehalte lang genoeg op peil te houden en krimpscheuren te vermijden. Commerciële en in huis ontwikkelde SAPs met een verschillende vernettingsgraad en deeltjesgrootte werden onderzocht wat betreft hun efficiëntie, effect op de microstructuur, betonsterkte, enz.
Masterproef Sezai Özel: Voorgespannen beton is in de hedendaagse bouwnijverheid niet meer weg te denken. Een belangrijke tak binnen deze markt zijn de prefab elementen die voorgespannen worden door middel van voorgerekt staal. Deze techniek biedt onmiskenbare voordelen op het gebied van draagkracht, vervormingen en duurzaamheid. Nochtans is optimalisatie van dit proces nog steeds mogelijk, in het bijzonder aan de uiteinden van lineaire elementen (balken, kolommen). In dit eindwerk werden de spanningen onderzocht door middel van een 3D-model in een eindige elementenprogramma. De resultaten werden zoveel mogelijk geverifieerd aan de hand van de beschikbare experimentele gegevens, namelijk de beschadigde zones en staaf- en strengspanningen. Goede overeenkomsten werden bereikt voor de verschillende eindzones.