Veiliger autonoom rijden dankzij samenwerkende sensors

(31-05-2023) Martin Dimitrevski onderzoekt in zijn doctoraat hoe auto’s ook bij moeilijke verkeers- en weeromstandigheden veilig autonoom kunnen rijden.

Bij autonoom rijden is het correct waarnemen van de verkeersomgeving uiteraard cruciaal. Op basis van die waargenomen gegevens kan het autonome voertuig weloverwogen beslissingen nemen om veilig te rijden. Het correct waarnemen van de verkeersomgeving wordt moeilijker als een object een ander object gedeeltelijk verbergt en als het slecht weer of donker is. Bijvoorbeeld, regendruppels op de cameralens waardoor de AI verkeerde interpretaties kan maken.

In de huidige systemen maken autonome auto’s gebruik van sensorfusie. Hierbij worden de gegevens van de verschillende sensoren (camera, radar, afstandsensor…) gecombineerd.

“In mijn onderzoek ga ik een stap verder en worden de gegevens van sensoren niet enkel gecombineerd maar gaan de sensoren ook echt samenwerken”, vertelt Martin.

Bij deze coöperatieve sensorfusie nemen individuele sensoren van het systeem niet langer individuele detectiebeslissingen (bijvoorbeeld een voetganger gedetecteerd of niet) om vervolgens te stemmen over het eindresultaat maar ze gaan ook informatie uitwisselen, om zo betere beslissingen te kunnen nemen.

“Dit is vooral effectief in situaties waarin één van de sensoren zeer goed bestand is tegen bepaalde omgevingsfactoren (bv. radar in mist) terwijl sommige of alle andere sensoren dat niet zijn. Op basis van de informatie van de de sensor met de beste informate kunnen de andere sensoren hun parameters aanpassen en de verkeerssituatie beter analyseren”, legt Martin uit.

Het voorgestelde coöperatieve fusiewaarnemingssysteem werd grondig getest op grote datasets van autonoom rijden en gevalideerd op het verkeer in verschillende steden in Vlaanderen, waaronder Gent, Brugge en Hasselt.

“Hieruit bleek dat het coöperatieve fusiewaarnemingssysteem in moeilijke verkeers- en weersomstandigheden significant beter scoort dan de traditionele sensorfusie. Autonoom rijden in moeilijke omstandigheden zal hierdoor in de toekomst een stuk veiliger kunnen’, besluit Martin.

Lees een uitgebreidere samenvatting of het volledige doctoraat

Martin Dimitrevski Portretfoto

Op persoonlijk vlak heeft het nastreven van een doctoraat in dit domein me een diep gevoel van voldoening gegeven. De kans om aan de Universiteit Gent baanbrekende technologieën te verkennen, samen te werken met gerenommeerde experts in het veld, en bij te dragen tot de ontwikkeling van een baanbrekend studiegebied was een enorme beloning. Daarbij heeft mijn doctoraat deuren geopend naar nieuwe en opwindende carrièremogelijkheden in zowel de academische wereld als de industrie.
Mijn onderzoek heeft mij niet alleen persoonlijke groei en carrièremogelijkheden opgeleverd, maar ook bijgedragen aan de verbetering van de samenleving als geheel. De ontwikkeling van nauwkeurige en betrouwbare waarnemingssystemen voor zelfrijdende auto’s heeft het potentieel om het vervoer te revolutioneren, waardoor het veiliger, efficiënter en voor iedereen toegankelijk wordt. Door bij te dragen aan dit veld heb ik het voorrecht gehad een rol te spelen in het bevorderen van de state-of-the-art in autonome rijtechnologie, wat ons een stap dichter brengt bij een toekomst waarin vervoer zowel duurzaam als betrouwbaar is.

Martin Dimitrievski werd op 21 maart 1988 geboren in de Socialistische Republiek Macedonië, die vroeger deel uitmaakte van de Socialistische Federale Republiek Joegoslavië en nu de Republiek Noord-Macedonië is. In 2014 behaalde hij zijn master in elektrotechniek en informatietechnologieën op het gebied van kwaliteitsevaluatie van videosignalen.

Onder begeleiding van de professoren Wilfried Philips en Peter Veelaert (vakgroep TELIN, onderzoeksgroep Beeldverwerking en –interpretatie - IPI) leidde zijn blijvende interesse in signaalverwerking en kunstmatige intelligentie hem tot een doctoraat in computer science and engineering.

In de loop van zijn doctoraatsstudie nam hij deel aan meerdere onderzoeksprojecten, waarbij hij zich concentreerde op sensorfusie-onderwerpen voor objectdetectie en tracking in autonome voertuigen. Als eerste auteur publiceerde hij 12 artikelen in de proceedings van internationale conferenties en 2 artikelen in internationale tijdschriften.

Titel doctoraat: Coöperatieve sensorfusie voor autonoom rijden

Contact: Martin Dimitrevski, Wilfried Philips, Peter Veelaert

 -

Redacteur: Jeroen Ongenae - Illustrator: Roger Van Hecke