Veiliger en efficiënter tunnels boren in de toekomst

(19-08-2021) Bij het boren van een tunnel in een zachte ondergrond voor bijvoorbeeld de aanleg van een spoorweg is het niet evident om de boor stabiel te houden. In dit doctoraat onderzoekt Dongzhu Zheng hoe deze stabiliteit kan verbeterd worden.

“Om de stabiliteit van de boor te kunnen bewaren, wordt er vaak schuim toegevoegd bij het boren. In mijn doctoraat onderzoek ik het gedrag van deze schuiminfiltratie op het boren in verzadigd zand”, vertelt Dongzhu Zheng.

“De resultaten van mijn experimenten heb ik vergeleken met de gegevens van de Botlekspoortunnel”, gaat Dongzhu verder.

Deze Botlekspoortunnel is de eerste geboorde spoortunnel van Nederland en dient om een goederenspoorlijn onder de Oude Maas te laten rijden in Rotterdam. De tunnel bestaat uit twee geboorde tunnelbuizen en werd op 17 september 2006 in gebruik genomen.

“In het tweede deel van mijn proefschrift stel ik een nieuw model voor dat het effect van schuiminfiltratie op het gedrag van de boor voorspelt. Met mijn onderzoek en nieuw model hoop ik bij te dragen tot het veiliger en efficiënter boren van tunnels”, besluit Dongzhu.

-

Titel doctoraat: Graafvloeistoffen voor tunnelboormachines: Van laboratorium tot praktijk

-

Lees het volledige doctoraat

-

Contactdongzhu.zheng@ugent.beadam.bezuijen@ugent.be (promotor)

-

Redacteur: Jeroen Ongenae - Eindredactie: Ilse Vercruysse -  Illustrator: Roger Van Hecke