Keuzevakken Business Engineering - Finance - 2023-2024

In de master Business Engineering: Finance hebben studenten in het 1ste masterjaar op 2 vlakken een keuze-ruimte:

• er moeten 14 studiepunten 'afstudeerrichtingsopleidingsonderdelen naar keuze' gekozen worden
  • er moeten 6 studiepunten vrije keuze ingevuld worden

Studenten die omwille van hun interesses meer dan 14 studiepunten 'afstudeerrichtingsopleidingsonderdelen naar keuze' opnemen, mogen hun vrij keuze van 6 studiepunten verminderen 'a rato' van het aantal studiepunten dat ze teveel volgen bij de 'afstudeerrichtingsopleidingsonderdelen naar keuze'. Het omgekeerde kan niet: minder dan 14 studiepunten aan 'afstudeerrichtingsopleidingsonderdelen naar keuze' opnemen en dit dan compenseren door meer studiepunten vrije keuze wordt niet toegestaan.

Alle details m.b.t. inhoud van het keuzevak, lesgever, semesterverdeling, onderwijstaal,...  staan weergegeven in de Studiekiezer-pagina van de afstudeerrichting Finance. Een samenvatting van de keuzemogelijkheden staat hieronder weergegeven:

Afstudeerrichtingsopleidingsonderdelen naar keuze (14 studiepunten)

• Het vak Voortgezet portefeuillebeheer (Advanced Asset Allocation) in onderstaande lijst wordt modulair georganiseerd. Dit vak is in de lijst hieronder aan geduid met '(M)'. Voor modulaire vakken gelden er op vlak van curriculumwijzigingen andere deadlines dan de reguliere deadlines:

- voor modulaire vakken uit het eerste blok van het 1ste semester geldt dat er na 1 oktober 2023 geen in- of uitschrijvingen meer worden toegestaan

- voor modulaire vakken uit het eerste blok van het 2de semester geldt dat er na 18 februari 2024 geen in- of uitschrijvingen meer worden toegestaan.

Financiële modellering (Financial Modelling) 6 2
Gevorderde beleggingsleer (Advanced Investment Analysis) 4 2
Economische analyse van financiële markten (Economics of Financial Markets) 6 1
Topics in gevorderde bedrijfsfinanciering (Topics in Advanced Corporate Finance) 4 2
Onderzoeksproject in bedrijfsfinanciering (Corporate Finance Research Project) 4 2
Voortgezet portefeuillebeheer (Advanced Asset Allocation) (M) 4 2

Vrije keuze (6 studiepunten)

• Studenten kunnen hun 6 studiepunten keuzevakken invullen uit 1 of 2 modules hieronder. Een vak dat al wordt gevolgd in kader van de 14 studiepunten 'afstudeerrichtingsopleidingsonderdelen naar keuze' kan niet nog eens gevolgd worden als 'vrije keuze'.

• Het opnemen van het keuzevak Stage is aan deadlines gebonden, die verschillen naargelang de periode waarin de student de stage wil afleggen. Meer informatie omtrent het keuzevak Stage vind je hier.
Module: Keuze algemene opleidingsonderdelen (Elective General Courses)
Financiële modellering (Financial Modelling) 6 2
Gevorderde beleggingsleer (Advanced Investment Analysis) 4 2
Economische analyse van financiële markten (Economics of Financial Markets) 6 1