Trends in marketing: Media multitasking & Social influencers

Workshop

25 leerlingen | 2 lesuren | gratis

Tegenwoordig gebruiken mediagebruikers steeds vaker verschillende mediakanalen tegelijk. Denk maar aan de talloze keren dat je televisie kijkt terwijl je door Facebook scrolt op je smartphone. Studies tonen echter aan dat we minder goed zijn in het multitasken dan we denken. Dat gaan de leerlingen in deze workshop aan den lijve ondervinden. Een van de gevolgen van media-multitasken is dat we vaak vatbaarder zijn voor reclame, en dan vooral voor nieuwe, minder herkenbare reclametechnieken. In het tweede deel van de sessie gaan we dieper in op een van die reclametechnieken, namelijk influencer marketing. Daarbij worden invloedrijke, aantrekkelijke personen met veel volgers op sociale media zoals Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube ingezet om bepaalde merken of producten te promoten. Vooral onder jongeren zijn influencers echte rolmodellen. Doordat zij naar hen opkijken en zich aan hen spiegelen, zijn influencers interessant voor marketeers. Emma Beuckels en Marijke De Veirman van de opleiding Communicatiewetenschappen bekijken en bespreken een aantal voorbeelden en gaan dieper in op de werking van die reclametechniek, met aandacht voor de huidige media-multitaskingcontext.