Techniek en Technologie

Glaasje vol? Ga ermee rijden!

Workshop

20 leerlingen | halve dag | gratis

In deze workshop denken de leerlingen na over de problematiek rond grondstoffen voor brandstoffen en chemicaliën. Ruwe aardolie is het meest gebruikte uitgangsmateriaal voor benzine, kerosine en diesel, evenals voor solventen, smeermiddelen, polymeren (plastiek) ... Die grondstof is niet onuitputtelijk en bovendien niet duurzaam. Daarom moet naar alternatieven worden gezocht. Binnen de brede waaier aan mogelijkheden zoomt de klas tijdens deze sessie in op ethanol (alcohol) en biodiesel. Leerlingen gaan dieper in op de destillatie van alcohol verkregen na fermentatie en op de katalytische omzetting van natuurlijke oliën (triglyceriden) naar biodiesel (methylesters). Het mengen van de gedestilleerde alcohol en de biodiesel (samen met wat nitromethaan) levert een biobrandstof die we, als afsluiter, in een gloeimotor kunnen testen.

  • Doelgroep: Basisonderwijs (3de graad) en secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO). Het niveau wordt aangepast aan de doelgroep.
  • Periode: In onderling overleg
  • Materiaal: Deelnemers brengen een eigen labojas en (eventueel) een veiligheidsbril mee.
  • Locatie: Tech Lane Ghent Science Park – Campus Ardoyen – Zwijnaarde
  • Contact:

 

Bouw een robot in de klas!

Workshop

30 leerlingen | halve dag | max. € 15/leerling

Een schilder kan een meesterwerk creëren door met grote precisie zijn penseel over het doek te laten glijden. Maar, moet die schilder altijd een mens zijn? Kunnen we een robot bouwen die net hetzelfde doet? Jazeker! Kom met je leerlingen naar onze workshop en laat hen ontdekken hoe ze een artbot bouwen en programmeren.

  • Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO)
  • Periode: In onderling overleg
  • Materiaal: Een pc-klas voor het beoogde aantal leerlingen is vereist.
  • Locatie: Campus Ufo – Gent
  • Contact:

 

Bouw een robot in de klas!

Nascholing

25 leerkrachten | halve dag | prijs overeen te komen

Met deze hands-on workshop helpt Dwengo vzw leerkrachten op weg naar aantrekkelijker techniekonderwijs. Hoe verloopt de organisatie van een robotwedstrijd in een klas, school of zelfs scholencampus? We vertrekken hierbij vanuit de praktijk. Tijdens de sessie is er voldoende tijd voor interactie zodat iedereen met zijn vragen terecht kan bij de lesgevers. Zij steunen op jarenlange ervaring wat betreft robotwedstrijden en workshops robotica voor leerlingen én leerkrachten. De volgende onderwerpen komen aan bod: een introductie in algoritmes en programmeertalen, het bouwen van een robot, het organiseren van een robotcompetitie in de klas. www.dwengo.org

  • Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO): 2de en 3de graad
  • Periode: In onderling overleg
  • Materiaal: Een pc-klas voor het beoogde aantal deelnemers is vereist.
  • Locatie: In onderling overleg (bv. op school)
  • Contact:

 

Robotcompetitie: Een SUMO-robot bouwen

Workshop

30 leerkrachten | meerdere dagen | gratis

Samen met je leerlingen deelnemen aan een van de grootste robotwedstrijden in ons land? Het kan! Deze workshopreeks bereidt je voor om deel te nemen aan de UGent-Dwengo robotcompetitie. Je zult er leren hoe je, samen met je leerlingen, een SUMO-robot kunt bouwen. Deze robot moet je zodanig ontwerpen en bouwen dat hij op de wedstrijd andere robots zo snel mogelijk uit de ring kan duwen. Bovendien is de robot volledig autonoom. Je mag hem dus niet besturen met een afstandsbediening. Werk samen met je leerlingen naar de wedstrijd toe en neem het daar op tegen andere scholen uit heel Vlaanderen. Maak bovendien kans op prachtige prijzen. www.ugent.be/robotcompetitie

  • Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO)
  • Periode: De kalender vind je op de website of kun je navragen bij de contactpersoon.
  • Locatie: Tech Lane Ghent Science Park – Campus Ardoyen – Zwijnaarde
  • Contact:

 

Dwengo

Educatief pakket (online)

onbeperkt aantal leerlingen en leerkrachten | 4 lesuren | gratis

Vanuit de industrie wordt de vraag naar praktijkgericht techniekonderwijs almaar groter. Op de website van Dwengo vzw vinden leerkrachten en leerlingen alles terug om thuis én op school met robots aan de slag te gaan. Bezoekers van de site leren stap voor stap programmeren. Hiervoor kun je gebruik maken van de grafische programmeertaal Dwengo Blocks, maar ook programmeren in een tekstuele programmeertaal behoort tot de mogelijkheden. Alle voorbeelden zijn uitvoerbaar op een echt robotplatform dat terug te vinden is op de website. Kant-en-klare tutorials over de verschillende aspecten van microcontroller programmeren in C zijn beschikbaar en rechtstreeks te gebruiken in de klas. Voor de jongere leerlingen is er een boekenreeks over het grafisch programmeren van microcontrollers. Tot slot voorziet Dwengo een aparte sectie voor het onderwijs met kant-en-klare lesvoorbeelden door en voor leerkrachten! www.dwengo.org

 

Bouw je eigen elektrische motor

Workshop

24 leerlingen | halve dag | gratis

In 1821 demonstreerde Michael Faraday voor het eerst het principe van de moderne elektromotoren. Dat principe is gebaseerd op de bekende wet van Faraday-Lenz. In de workshop bouwen de leerlingen zelf de eerste elektromotor na met een eenvoudige AA-batterij en een stukje koperdraad. De leerlingen krijgen wat achtergrondinformatie i.v.m. elektromagnetisme en we demonstreren een aantal andere opstellingen die hiermee verband houden (bv. een magnetisch kanon). Nadien worden de leerlingen ook verder gestimuleerd om een aantal testopstellingen te bouwen. Hun eigen eerste elektromotor kunnen ze alvast meenemen naar huis.

  • Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO): 3de graad – wetenschappelijke richtingen met min. 6 uren wiskunde/week
  • Periode: In onderling overleg
  • Locatie: Campus Kortrijk
  • Contact:

 

Creatief denken, innovatief aan de slag

Workshop

20 leerlingen | halve dag | gratis

De workshop 'Creatief denken, innovatief aan de slag' bestaat uit twee delen. In deel 1 stellen we het creatief denkvermogen van de leerlingen op de proef aan de hand van een schetsoefening. Tijdens het tweede deel ontwerpen ze een katapult uit Kapla-blokjes en Polymorf. Ze doorlopen ondertussen de vier fases van een 'ontwerpproces'. Polymorf is een kunststof die zacht en vervormbaar wordt na weken in warm water. De leerlingen leren de eigenschappen van dit materiaal op een hands-on manier kennen (infofase). Ze experimenteren met verschillende varianten van hun concept (exploratie) om vervolgens één ontwerp verder uit te werken. Aan het eind van de workshop testen ze hun ontwerp (shoot-out). Achteraf zien ze ook hoe de ingenieursstudenten Industrieel ontwerpen deze opdracht hebben ingevuld. www.ugent.be/campuskortrijk/wetenschappen

  • Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/KSO/TSO) - bij voorkeur 5 à 6 uur wiskunde
  • Periode: In onderling overleg
  • Materiaal: De leerlingen brengen een balpen en een zwart potlood mee.
  • Locatie: Campus Kortrijk
  • Contact:

 

Innovatieonderzoek

Workshop

20 leerlingen | 2 lesuren | gratis

Hoe komen we tot innovaties en wat heeft dat te maken met communicatiewetenschappen? De onderzoeksgroep voor Media, Innovatie en CommunicatieTechnologieën (mict) doet gebruikersonderzoek naar media in de breedste zin van het woord, in alle fases van het innovatieproces. Dat gaat van het verzamelen van ideeën, het uitwerken van concepten tot het testen van prototypes en eindproducten. In deze workshop zullen de leerlingen kort kennismaken met verschillende gebruikersonderzoeksmethodes uit het innovatieonderzoek. Ook krijgen ze een rondleiding in onze labo’s.

  • Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO)
  • Periode: In onderling overleg
  • Locatie: De Krook, Miriam Makebaplein 1, Gent
  • Contact:

 

Zonne-energie uit theeblaadjes

Workshop

12 leerlingen | halve dag | gratis

Veel meer dan enkele theeblaadjes, een glas, een potlood en verf is er niet nodig om een echte zonnecel te maken die energie uit zonlicht kan omzetten in elektriciteit. De workshop start met een korte toelichting over zonne-energie: de fysische achtergrond van fotovoltaïsche energieomzetting, enkele concrete toepassingen, de mogelijkheden en beperkingen van zonne-energie. Ook de financiële kant komt aan bod: kunnen we geld verdienen door zonnepanelen op ons dak te plaatsen? Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag en maken ze elk hun eigen kleurstofzonnecel van glas, titaandioxidepasta, thee en elektrolyt. De leerlingen meten hun zonnecellen uit. De beste cellen koppelen ze aan elkaar om een elektrisch apparaatje te laten werken.

  • Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/TSO): 2de en 3de graad – wetenschappelijke richtingen
  • Periode: In onderling overleg
  • Locatie: Campus Schoonmeersen – Gent
  • Contact:

Topdokters? Topingenieurs!

Workshop

20 leerlingen | 2 lesuren tot max. 1 halve dag | gratis

Technologie speelt een steeds belangrijkere rol in onze gezondheidszorg, en dit zowel voor de diagnose van de patiënt (denk maar aan MRI-, CT- en ultrageluid-scanners waarmee medische beelden worden gemaakt) als voor de opvolging en behandeling van de patiënt (met op maat gemaakte medische implantaten, allerlei meetsensoren, elektrodes die worden geïmplanteerd in de hersenen …). Onze universiteiten hebben dit goed begrepen, en het is dan ook mogelijk om je als burgerlijk ingenieur te specialiseren in de biomedische ingenieurswetenschappen. Je kunt als ingenieur terecht in bv. ziekenhuizen, de (bio)medische industrie, of wetenschappelijk onderzoek. Deze specialisatie is dus uitermate geschikt voor leerlingen met een brede interesse in zowel technische vakken als in biologie en geneeskunde! Tijdens het bezoek aan ons labo worden leerlingen aan de hand van een aantal workshops ondergedompeld in de biomedische ingenieurswereld. Zo komen onder andere onderwerpen rond hart- en vaatziekten en orgaantransplantatie aan bod. Enkele voorbeelden van mogelijke activiteiten? (a) De leerlingen krijgen uitgebreid te zien - en te voelen - hoe ons hart er vanbinnen uitziet met een dissectie van een varkenshart, en ze leren hoe we met behulp van ultrageluid diep in ons hart kunnen kijken. (b) We tonen op ons levensgroot ‘kloppend’ model van het hart- en bloedvatensysteem wat er gebeurt als de dokter je bloeddruk neemt, en hoe laat het nu precies is wanneer de dokter meldt dat je bloeddruk 12 over 8 is. (c) De leerlingen krijgen natuurlijke hartkleppen te zien (en te voelen), en ze ontdekken hoe kunstkleppen er in het echt uitzien. (d) Interventiecardiologen in spé kunnen alvast oefenen in het openen van een vernauwde slagader! (e) We tonen hoe computermodellen ons helpen om donororganen beter te bewaren voor transplantatie. (f) We tonen hoe computermodellen een belangrijke rol spelen bij de diagnose, prognose en behandeling van patiënten. www.biommeda.ugent.be/research.

  • Doelgroep: secundair onderwijs (ASO): 3de graad - wetenschappelijke richtingen
  • Periode: In onderling overleg
  • Locatie: Campus UZ – Gent
  • Contact: 

 

    Van kunststof tot ‘Knappe Bol’: hightech en duurzame materialen met een groot potentieel!

    Interactieve rondleiding

    20 leerlingen | halve dag | gratis

    Driedimensionale ontwerptechnieken en het gebruik van kunststofmaterialen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in de productontwikkeling. Voorwerpen zoals wagens en vliegtuigen moeten steeds lichter worden om minder energie te verbruiken; ontwerpen dienen steeds sneller en nauwkeuriger uitgevoerd te worden. Tijdens deze sessie belichten onderzoekers verschillende soorten kunststoffen en hun gebruik. De leerlingen verwerven inzicht in de kunststofverwerkings- en productiemethoden, en krijgen demo’s te zien op meerdere machines. Als afsluiter wordt m.b.v. een spuitgietmachine een ‘Knappe Bol’ gecreëerd: een hightech 3D-puzzel in kunststof. Dat gebeurt met een hybride matrijs en kunststofkorrels.

    • Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/KSO/TSO): 2de en 3de graad – wetenschappelijke richtingen
    • Periode: In onderling overleg
    • Materiaal: Deelnemers brengen een eigen labojas en (eventueel) een veiligheidsbril mee.
    • Locatie: Tech Lane Ghent Science Park – Campus Ardoyen – Zwijnaarde
    • Contact:

     

    3D-printing, een sterk staaltje van engineering. Ook voor jou?

    Interactieve rondleiding

    20 leerlingen | halve dag | gratis

    De opkomst van 3D-printing is al twintig jaar bezig maar tegenwoordig is het een echte hype. 3D-printing, ook bekend als Additive Manufacturing of 3D Prototyping, is een driedimensionale ontwerp- en productietechnologie die een grote kentering veroorzaakt in de huidige productontwikkeling. Matrijzen zijn immers niet langer nodig om een product te maken: producten kunnen op bestelling, op maat en veel lichter worden gemaakt. In deze sessie lichten we de verschillende soorten Additive Manufacturing of 3D-prototypingtechnieken toe en tonen we waarvoor ze gebruikt worden. We demonstreren de werking van een dergelijke printer en de leerlingen vervaardigen een zelf ontworpen 3D-product in kunststof.

    • Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/TSO): 2de en 3de graad – wetenschappelijke richtingen
    • Periode: In onderling overleg
    • Locatie: Tech Lane Ghent Science Park – Campus Ardoyen - Zwijnaarde
    • Contact:

     

    3D-microscopie in VR

    Workshop

    20 leerlingen | 2 lesuren | prijs overeen te komen

    In deze workshop geven we een korte inleiding over hoge resolutie X-stralen tomografie, of 3D-microscopie. De leerlingen ontdekken de principes van X-stralen beeldvorming, en leren het potentieel en de beperkingen van deze technieken kennen. Na de inleiding krijgen de leerlingen (en de leerkracht) de kans om met behulp van een VR-bril binnenin een object rond te wandelen.

    • Doelgroep: Basis- en secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO). Het niveau wordt aangepast aan de deelnemers.
    • Periode: In onderling overleg
    • Locatie: In onderling overleg (bv. op school)
    • Contact:

     

    3D-microscopie: labobezoek

    Labobezoek

    25 leerlingen | halve dag | € 5/deelnemer

    We starten dit labobezoek met een inleiding over X-stralen beeldvorming. Hierbij leggen we naast de fysische en wiskundige principes ook de beperkingen en gevaren uit. Daarna bezoeken we de hoge resolutie tomografie-opstellingen van het Centrum voor X-stralen Tomografie. Nadien kunnen de leerlingen door middel van een VR-bril binnenin een object wandelen. 

    • Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO)
    • Periode: In onderling overleg
    • Locatie: Campus Proeftuin (N3) - Gent
    • Contact:

     

    RoboCup Junior

    Wedstrijd

    onbeperkt aantal leerlingen | meerdere dagen | gratis

    RoboCup Junior (RCJ) is een robotwedstrijd voor het basis- en secundair onderwijs. Het initiatief startte in Australië en wordt nu in meer dan 27 landen over de hele wereld gespeeld. De competitie stimuleert het uitwisselen van kennis, communicatie en teamwerk. Schoolteams bouwen en programmeren robots om te spelen tegen andere teams in één van de drie robotuitdagingen: ‘Dansen’, ‘Redden’ en ‘Redden voor gevorderden’. www.robocupjunior.be

    • Doelgroep: Basis- en secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO)
    • Periode: De uiterste inschrijvingsdatum vind je op de website.
    • Locatie: De finale vindt plaats in Technopolis – Mechelen
    • Contact: 

     

    Knappe Koppen

    Workshop

    20 leerlingen en leerkrachten | halve dag | gratis

    Van 20 tot 24 januari 2020 organiseren de ingenieursopleidingen aan de UGent Campus Kortrijk een week vol boeiende workshops. Verschillende STEM-thema's die aansluiten bij jouw les fysica, chemie, biologie of elektriciteit komen die week aan bod. www.ugent.be/campuskortrijk/knappekoppen 

    • Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/TSO)
    • Periode: De kalender vind je op de website of kun je navragen bij de contactpersoon.
    • Locatie: Campus Kortrijk
    • Contact:

     

    Vlaamse Junior STEM Olympiade, Technology approved

    Wedstrijd

    onbeperkt aantal leerlingen | meerdere dagen | € 2/deelnemer

    De Vlaamse Junior STEM Olympiade laat leerlingen hun STEM-talent ontdekken en hun belangstelling voor STEM aanwakkeren. Tijdens een voorronde krijgen leerlingen een reeks uitdagende en maatschappelijk relevante meerkeuzevragen voorgeschoteld. De leerlingen met de hoogste score nemen het tegen elkaar op in een finaleronde. De domeinen die aan bod komen: biotechnologie, bouw, chemie, elektriciteit, elektronica, informatica, mechanica en technisch tekenen. Er is vrijblijvend een praktische wedstrijd aan gekoppeld: het OO Techniekspektakel. Voor elk wat wils dus. www.stemolympiade.be

    • Doelgroep: Basisonderwijs: 5de en 6de jaar
    • Periode: De uiterste inschrijvingsdatum is eind september.
    • Locatie: De locatie van de finale is in het ministerie van Onderwijs te Brussel.
    • Contact: 

     

    Vlaamse STEM Olympiade, Technology approved

    Wedstrijd

    onbeperkt aantal leerlingen | meerdere dagen | € 2,5/deelnemer

    De Vlaamse STEM Olympiade laat jongeren hun talent voor STEM ontdekken en wil de maatschappelijke beeldvorming rond technologie bijstellen en jongeren stimuleren om te kiezen voor een STEM-opleiding. Tijdens de online voorronde krijgen de leerlingen een reeks uitdagende meerkeuzevragen voorgeschoteld. De leerlingen met de hoogste score nemen het tegen elkaar op in de finaleronde. Naast meerkeuzevragen is er in die ronde ook een STEM-opdracht. De vragen polsen naar het technisch inzicht van de jongeren, meer dan naar vakkennis. De domeinen die aan bod komen: biotechnologie, bouw, chemie, elektriciteit, elektronica, informatica, mechanica en technisch tekenen. Er is vrijblijvend een praktische STEM-wedstrijd aan gekoppeld: het STEM Tornooi. Meer info? www.stemolympiade.be & www.stemtornooi.be

    • Doelgroep: Secundair onderwijs (ASO/BSO/KSO/TSO): 1ste graad
    • Periode: De uiterste inschrijvingsdatum is eind december.
    • Locatie: De locatie van de finale is in het ministerie van Onderwijs te Brussel.
    • Contact: