Coronastudie: de motivatiebarometer

Benieuwd naar onze nieuwe website? Neem alvast een kijkje op www.motivationbarometer.com
Nieuw
- Er zijn positieve verschuivingen sinds december;
- Verschillende omgevingskenmerken versterken de vaccinatiebereidheid;
- Hoe krijgen we de laag gemotiveerde personen nog gestimuleerd?
- Vrijwillige motivatie speelt een sleutelrol om ook achteraf nog de maatregelen te blijven naleven.
Rapporten
Download hier rechtstreeks onze rapporten. Je kan hierbij zoeken per thema of per datum van publicatie:
Rapporten:
- Motiverende voorwaarden tot vaccinatie
- Kerstmis 2020
- Vaccinatiebereidheid en motivatie
- Enkele veronderstellingen over gedrag en motivatie onder de loep
- Zelfs harde noten kan je op een motiverende wijze kraken!
- Wat vinden burgers van coronabadges en de -barometer? Enkele motiverende tools nader belicht
- De bevolking is niet meer gemotiveerd. Hoe kunnen we een motiverend kader scheppen?
- Hoe de motivatie voor het volgen van de maatregelen tijdens deze zomerperiode hoog te houden? De rol van risicoperceptie, angst, en verplichting
- Ongemakken van mondmaskers: Hoe we ze met de glimlach dragen door vrijwillige verantwoordelijkheidszin te stimuleren
- Motivatie tijdens de ‘volksmarathon’ stijgt licht: Overheid, zet het positieve elan van motiverende communicatie verder!
- Het motivationeel draagvlak voor de volksmarathon slinkt: Het leiderschapskompas als leidraad voor motiverende communicatie
- Vlakt onze motivatie voor het volgen van de maatregelen af? Het belang van heldere en logische communicatie
- Hoe lang houden we deze maatregelen vol? Met onze motivatie zit het voorlopig goed!
Rapporten
- What makes for a happy Christmas?
- Wat zijn volgens de bevolking zinvolle alternatieven voor het huidige bubbelconcept? De psychologische effecten van flexbubbels en een sociale carte blanche vergeleken
- Studeren is de tijd van je leven! Ook tijdens Corona?
- Zorgt het bubbelen op moederdag voor een boost in onze verbondenheid en motivatie?
- De vermoeidheid tijdens de volksmarathon slaat toe: Evoluties in motivatie, mentale gezondheid en (de)motiverende overheidscommunicatie
- Psychologische vitamines in tijden van coronavermoeidheid
Rapporten
- Rapport 20 (15 januari): Motiverende voorwaarden tot vaccinatie
- Rapport 19 (23 december): Kerstmis 2020
- Rapport 18 (14 december): Vaccinatiebereidheid en motivatie
- Rapport 17 (23 november): What makes for a happy Christmas?
- Rapport 16 (27 oktober): Enkele veronderstellingen over gedrag en motivatie onder de loep
- Rapport 15 (14 oktober): Zelfs harde noten kan je op een motiverende wijze kraken!
- Rapport 14 (30 september): Wat vinden burgers van coronabadges en de -barometer? Enkele motiverende tools nader belicht
- Rapport 13 (17 september): Wat zijn volgens de bevolking zinvolle alternatieven voor het huidige bubbelconcept? De psychologische effecten van flexbubbels en een sociale carte blanche vergeleken
- Rapport 12 (19 augustus): De bevolking is niet meer gemotiveerd. Hoe kunnen we een motiverend kader scheppen?
- Rapport 11 (16 juli): Hoe de motivatie voor het volgen van de maatregelen tijdens deze zomerperiode hoog te houden? De rol van risicoperceptie, angst, en verplichting
- Rapport 10 (01 juli): Wat zorgt voor een verkwikkende en waardevolle zomervakantie in coronatijden?
- Rapport 9 (19 mei): Ongemakken van mondmaskers: Hoe we ze met de glimlach dragen door vrijwillige verantwoordelijkheidszin te stimuleren
- Rapport 8 (14 mei): Studeren is de tijd van je leven! Ook tijdens Corona?
- Rapport 7 (12 mei): Zorgt het bubbelen op moederdag voor een boost in onze verbondenheid en motivatie?
- Rapport 6 (05 mei): Motivatie tijdens de ‘volksmarathon’ stijgt licht: Overheid, zet het positieve elan van motiverende communicatie verder!
- Rapport 5 (26 april): De vermoeidheid tijdens de volksmarathon slaat toe: Evoluties in motivatie, mentale gezondheid en (de)motiverende overheidscommunicatie
- Rapport 4 (21 april): Het motivationeel draagvlak voor de volksmarathon slinkt: Het leiderschapskompas als leidraad voor motiverende communicatie
- Rapport 3 (14 april): Psychologische vitamines in tijden van coronavermoeidheid
- Rapport 2 (08 april): Vlakt onze motivatie voor het volgen van de maatregelen af? Het belang van heldere en logische communicatie
- Rapport 1 (30 maart): Hoe lang houden we deze maatregelen vol? Met onze motivatie zit het voorlopig goed!
Media en opinie
Zijprojecten
Wetenschappelijke publicaties
1. Do psychological needs play a role in times of uncertainty? Associations with well-being during the corona crisis (in review)
- Investeren in de psychologische basisbehoeftes (autonomie, verbondenheid en competentie) is van cruciaal belang om het energieniveau van de bevolking terug aan te vullen
- Voornamelijk jongvolwassenen zijn kwetsbaar en zijn meer gefrustreerd in hun psychologische basisbehoeftes (autonomie, verbondenheid en competentie)
2. Adherence to Covid-19 Measures: The Critical Role of Voluntary Motivation on a Short- and Long-Term Basis (submitted)
- Het bevorderen van de vrijwillige motivatie is van cruciaal belang opdat de bevolking de maatregelen zou naleven
- Moetivatie zorgt er niet voor dat men zich aan de maatregelen houdt, integendeel, zoals blijkt uit een verhoogde mate van verzet
- Zich zorgen maken is geen goede voorspeller van het naleven van de maatregelen
- Motivatieprocessen zijn dynamisch, variërend van week tot week
- Risicoperceptie draagt bij tot een hogere vrijwillige motivatie
3. The Role of Ego Integrity and Despair in Older Adults’ Well-being during the Covid-19 Crisis: The Mediating Role of Need-based Experiences (in review)
- Bij senioren is ego-integriteit een beschermende factor en wanhoop een kwetsbaarheidsfactor om met de coronacrisis om te gaan
- Ook bij senioren zijn de psychologische basisbehoeften (autonomie, competentie, verbondenheid) van cruciaal belang
- Alleenstaande senioren blijken het meeste kwetsbaar, maar communicatietools kunnen beschermen tegen eenzaamheid
Visie en missie
Een psychologisch-motivationele crisis
Vanaf het begin van de COVID-19 crisis was het voor ons, motivatiepsychologen, duidelijk dat dit niet louter een gezondheids, maar ook een psychologisch-motivationele crisis zou worden. Ons belangrijkste wapen in het bestrijden van de viruscirculatie is immers ons gedrag. En dit gedrag dient gemotiveerd te worden, op korte én lange termijn. Omdat van de bevolking een langdurige inspanning wordt gevraagd en niet alle maatregelen kunnen gehandhaafd worden, is het cruciaal dat de bevolking zich vrijwillig engageert om de maatregelen te volgen. Als mensen zich uit volle overtuiging schikken naar de maatregelen en zich bekwaam voelen om de gevraagde inspanningen te leveren, dan volharden ze, zelfs als het lastiger wordt. Dan voelen de maatregelen ook minder aan als een bedreiging voor onze autonomie, verbondenheid en welbevinden.
Een brug tussen theorie en praktijk
Of de bevolking gemotiveerd en ons welbevinden gevrijwaard blijft, hangt af van verschillende motivationele factoren: de mate waarin de overheid op een wervende, verbindende en motiverende wijze communiceert, de soort (steun)maatregelen die ze treft, en de vraag of de maatregelen proportioneel zijn ten opzichte van het risiconiveau waarin we ons bevinden. Meer inzicht in deze factoren vind je in de meer dan 15 toegankelijke onderzoeksrapporten uit de motivatiebarometer. Deze zijn vrij te consulteren, hier op deze website. Binnen de ‘motivatiebarometer’ wordt de motivatie en het welbevinden van de bevolking nu reeds meer dan 250 dagen gemonitord. Met deze rapporten en diverse opinieartikelen slaan we de brug tussen theorie en praktijk, tussen de bevolking en de overheid. Diverse wetenschappelijke artikelen werden voorgelegd ter publicatie. De samenvatting en take home message van deze artikelen vind je ook op deze website terug.
Toegankelijke rapporten
Om gemakkelijker je weg te vinden in deze rapporten en opinieartikelen, hebben we deze zowel chronologisch als thematisch geordend: sommige behandelen onze motivatie, andere ons welbevinden. In de afgelopen maanden werden de resultaten uit deze motivatiebarometer en bijbehorende adviezen overgemaakt aan het nationaal crisiscentrum, gouverneurs, CELEVAL, het commissariaat, en diverse ministeriële kabinetten. Tegelijk met de evidence-based rapporten vanuit de motivatiebarometer bracht ook de expertengroep ‘psychologie & corona’ (een interuniversitaire werkgroep met vertegenwoordigers uit de sector) al diverse rapporten uit. In de media werd uitgebreid aandacht geschonken aan deze thema’s en onderzoeksresultaten. De diverse interviews kan je ook terugvinden op deze site. Achter de schermen verlenen wij ook steun aan diverse media om hun motiverende rol in deze crisis op te nemen. Door dit maatschappelijk engagement op te nemen proberen wij ons steentje bij te dragen in deze crisis. Voel je vrij om ons te contacteren voor meer diepgaande toelichting rond rapporten of psychologisch vraagstukken.
Contact
Voor al je vragen en informatie kan je terecht bij volgende personen: