Onderzoek: de motivatie achter de Dodentocht

ugentdodentochtlogo

'Dodentocht volzet binnen twee uur' (De Standaard, 25 maart 2019). Het razendsnelle tempo waarop dit evenement in 2019 was uitverkocht, deed de vraag rijzen waarom mensen zich aan dit avontuur wagen. Velen spreken van 'wilskracht' en het uitdagen van je 'mentale grenzen', maar wat bedoelt men hier net mee?

Om een antwoord te krijgen op deze vragen sloegen de organisatoren van de Dodentocht en onderzoekers aan de universiteit Gent de handen in elkaar. Met dit onderzoek willen ze bestuderen waarom mensen gemotiveerd zijn om deel te nemen aan de Dodentocht. Wat is de drijfveer van de wandelaar? Welke rol speelt motivatie in de beleving van de tocht en de prestatie van de wandelaar? Je kan alles over dit onderzoek vinden op deze pagina. 

 

Bekijk hier de resultaten van de Dodentochtstudie 2019!
Dodentochtstudie 2020 uitgesteld. Meer info: http://www.dodentocht.be/nl/

Nieuw: Dodentochtstudie 2020 (uitgesteld)

Wat en waarom?Dodentochtstudievoorbij

Het onderzoek dat we uitvoerden in 2019 gaf ons boeiende antwoorden op de vragen waarom wandelaars deelnemen aan de 100 km Dodentocht en welke rol hun motivatie speelt in hun beleving en prestatie (zie Resultaten). Echter heeft dit onze nieuwsgierigheid niet doen afnemen, in tegendeel. In een vervolgstudie, die we in augustus 2020 willen uitvoeren, zijn we benieuwd naar...

  • meer metingen over de beleving van wandelaars
  • het effect van een wetenschappelijke mentale voorbereiding op de beleving en de prestatie tijdens de tocht

Hoe?

Het onderzoek bestaat uit vier fasen:

  1. Vragenlijst voor de Dodentocht (online)
  2. Motivationele training bij een geselecteerde groep wandelaars (nieuw!)
  3. Vragenlijsten tijdens de Dodentocht op vier momenten tijdens de tocht (+- 30 km, 50 km, 70 km en 90 km) (online of op papier)
  4. Vragenlijst na de Dodentocht (online)

 Wie?

Alle wandelaars die interesse hebben om deel te nemen. Er wordt geen selectie gemaakt op basis van geslacht, leeftijd of sportieve voorbereiding.

Vragen?

Je kan ons contacteren via volgende gegevens: zie Contact.

Deelnemen of meewerken?

Laat het ons weten via onze formulieren.

 

“Het Dodentochtgevoel is geen fysiek maar een mentaal gevoel. Het gevoel dat je krijgt nadat je vanuit het diepste dal terug naar de oppervlakte bent gekropen, enkel en alleen op wilskracht.” - Jef Cauwenberghs (een jonge ongetrainde reporter die voor de allereerste keer deelnam aan de Dodentocht, 2015).

Dodentochtstudie 2019

Waarom voerden we dit onderzoek uit?

Ieder jaar staan duizenden te popelen om zich in te schrijven voor de 100 km Dodentocht. In 2019 was het dermate overweldigend dat de 13 000 tickets op minder dan twee uur uitverkocht waren. Daarnaast was het een zwevende vraag of het fysieke het overneemt van het mentale voor of tijdens de tocht. Is er een mentale grens die overschreden wordt na 50 kilometer? Wat drijft wandelaars om zich zo enthousiast in te schrijven om binnen 24u 100 km af te leggen? etc.

Deze lijst aan vragen leidde tot twee centrale vragen die we in de Dodentochtstudie 2019 wouden onderzoeken: Wat zijn hun doelen en wat is hun onderliggende motivatie? In welke mate speelt hun motivatie een rol in hun beleving en prestatie?

Download hier onze banner met een overzicht van het onderzoek.

Hoe is de Dodentocht ontstaan?

Voorzitter André De Clerck van de 100 km Dodentocht organisatie licht kort het ontstaan van de Dodentocht toe.

Wat is de motivatie achter de Dodentocht?

Aan het woord is voorzitter André De Clerck van de 100 km Dodentocht organisatie, celcoördinator Stéphanie De Leenheer en professor Maarten Vansteenkiste.

Hoe zit het onderzoek eruit?

Aan het woord is voorzitter André De Clerck van de 100 km Dodentocht organisatie, celcoördinator Stéphanie De Leenheer en professor Maarten Vansteenkiste.

 

 

Verloop

Fase 0: promotie van het onderzoekdodentochtstudie2019-5

In de maanden voor de Dodentocht konden geïnteresseerde deelnemers zich inschrijven voor het onderzoek online of aan onze infostand tijdens de afhaaldagen van de Dodentocht eind juli en begin augustus. In totaal schreven 1604 geïnteresseerden zich in voor het onderzoek (+-12.5% van alle wandelaars).

Fase 1: vragenlijst voorafgaand de Dodentocht

Drie dagen voor de Dodentocht ontvingen ingeschreven deelnemers de eerste vragenlijst. Deze ging na wat het doel was en waarom ze dit doel wouden nastreven. In totaal nam deze vragenlijst gemiddeld 20 minuten in beslag. In totaal vulden 1383 wandelaars de vragenlijst in.

Fase 2: vragenlijsten tijdens de Dodentochtdodentochtstudie2019-8

Op kilometer 27.3 (Ruisbroek), 53 (Merchtem), 72 (Lippelo) en 89.8 (Sint-Amands) vroegen we wandelaars een korte vragenlijst in te vullen die naging hoe ze zichzelf gemotiveerd hielden om verder te wandelen én hoeveel pijn en verveling ze ervoeren. Dit konden wandelaars doen online, op papier of in een vorm van een interview aan onze stand of al wandelend. Dit werd ingevuld door 704 wandelaars (post 1) tot 506 wandelaars (post 4).

Fase 3: vragenlijst na de Dodentocht

Binnen de eerste drie dagen na de Dodentocht vroegen we wandelaars een vragenlijst online in te vullen die hun beleving naging. Hoe plezierig was de tocht? Hoeveel pijn en verveling heb je ervaren? Zou je de tocht nogmaals willen wandelen? etc. In totaal vulden 1174 wandelaars deze vragenlijst in. 

Resultaten

Je kan de resultaten via volgende kanalen terugvinden:

 

Bekijk hier de foto's van de infoavond (5 maart 2020, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen)

Inschrijven (uitgesteld)dodentochtstudie2019-2

Ik wil deelnemen als wandelaar

 

Ik wil helpen als medewerker

 

Je kan ons contacteren via volgende gegevens: zie Contact

 

 

 

"De grootheid van een mens is niet te meten aan zijn verwezenlijkingen, maar aan zijn aspiraties..." - Een wandelaar na zijn opgave in 1981. 

Jouw ervaring delen?

Als onderdeel van het onderzoek naar de motivatie achter de Dodentocht, merkten we op dat vele wandelaars uitgebreid hun verhaal met ons wilden delen. 

Via onderstaande link kan je dit op anonieme wijze doen:

Deel jouw ervaring hier

In de pers

Contact en info

Voor al je vragen en informatie kan je terecht bij volgende personen:

Onderzoeksverantwoordelijke

Masterproefstudent:

Masterproefstudent

Masterproefstudent

Masterproefstudent

Promotor

Een samenwerking van:

Logo UGent Dodentocht