Sport Vlaanderen schrijft samen met wetenschappers een open brief aan de bevolking: "Blijf sporten"

(23-03-2020)

Sport Vlaanderen heeft opgemerkt dat er dringend nood is aan wetenschappelijk onderbouwde informatie over gezond sporten en bewegen tijdens deze coronacrisis. Daarom schreven ze samen met verschillende wetenschappers een open brief aan de bevolking om meer duidelijkheid te scheppen.

We worden online momenteel overstelpt met informatie rond corona, waaronder heel wat sport- en beweegtips. Ze zien bij Sport Vlaanderen twee negatieve gevolgen: enerzijds hebben veel mensen angst om nog buiten te komen of zich in te spannen en bewegen ze helemaal niet meer. Anderzijds hebben mensen veel meer tijd en zien ze dit als een opportuniteit om veel meer te gaan sporten, iets wat zeker ook niet de bedoeling is.

Daarom namen ze bij Sport Vlaanderen samen met een groep wetenschappers het initiatief (de volledige lijst van experts vind je onderaan) om duidelijkheid te scheppen.

De wetenschappers, onder wie Prof. Wim Derave (inspanningsfysioloog UGent) sluiten zich in de open brief aan bij de aanbeveling van de Nationale Veiligheidsraad om te blijven bewegen. Het mag niet georganiseerd in groep, maar wel individueel, met gezinsleden of één vriend. En het kan in huis of de directe omgeving.

Maar de wetenschappers manen ook aan tot voorzichtigheid. Mensen die een loopneus hebben, niezen, hoesten of koorts maken, mogen niet sporten en moeten zoveel mogelijk in afzondering uitzieken.

Mensen die toch samen met een huisgenoot of een vriend(in) sporten, mogen alleen hun eigen materiaal (racket, pallet, handdoek, drinkbus, …) gebruiken en moeten minstens 1,5 meter afstand houden, luidt het.

Het is ook belangrijk rekening te houden met de sportieve voorgeschiedenis. Het is zeker niet aangeraden plots extreem te sporten, want ook dan vermindert uw immuniteit en stijgt het risico op infecties.
De wetenschappers geven daarom volgende tien concrete tips:

  • Als je nu pas begint met sporten of bewegen, bouw het dan heel langzaam op.
  • Beweeg, train of sport, maar kalm aan: niet intensief en niet te lang aan één stuk.
  • Doe je normaal duurinspanningen, kies dan nu voor intervalactiviteiten.
  • Oefen wanneer het kan in de open lucht (buiten, tuin, koer, balkon…)
  • Binnen sporten of bewegen is nog altijd veel beter dan niet bewegen
  • Sport nu bij voorkeur in je eentje (of beperk je tot je huisgenoten of 1 niet-huisgenoot)
  • Kom je tijdens het sporten in de buurt van anderen, hou dan anderhalve meter afstand en doe geen high fives of handshakes.
  • Doe niets samen in de marge van je sportactiviteit: niet samen met de auto naar de sportactiviteit, niet samen omkleden, …
  • Raak alleen je eigen materiaal aan: gebruik je eigen drinkbus en handdoek, maar ook alleen persoonlijk sportmateriaal als een pallet, racket, bal, fiets, step
  • Sport niet als je ziek bent, ook niet individueel. Onthoud ook dat je na koorts niet meteen weer mag sporten, maar nog evenveel dagen moet rusten als dat je koorts hebt gehad. Na 3 dagen koorts begin je dus pas op dag 7 weer te sporten.

    Ondertekend door
    Prof. Dr. Marc Van Ranst (viroloog, KULeuven)
    Prof. Dr. Wim Derave (inspanningsfysioloog, UGent)
    Prof. Dr. Peter Hespel (inspanningsfysioloog, KULeuven)
    Prof. Dr. Romain Meeusen (inspanningsfysioloog, vice-rector VUB)
    Prof. Dr. Johan Bellemans (Team Belgium arts – orthopedisch chirurg)
    dr. Tom Teulingkx (sportarts, voorzitter Vereniging voor Sport- en Keuringsartsen)
    Frank Pauwels (sportarts, voorzitter Gezond Sporten Vlaanderen)
    Minister van Sport, Ben Weyts
    Administrateur-generaal Sport Vlaanderen, Philippe Paquay
     
    Een initiatief van
    Sport Vlaanderen
    Vlaamse Sportfederatie (VSF)
    Gezond Sporten Vlaanderen
    Vereniging van Sport- en Keuringsartsen (SKA)
    Vlaams Instituut voor sportbeheer en recreatiebeleid (ISB)
    Sportwerk Vlaanderen
    MOEV
    Fitness.be
    OKRA-SPORT+
    Sporza