Interview met Tania D'haeyer, een van de nieuwbakken thuiswerkers

Op 18 maart breidde de Belgische regering de corona-maatregelen uit en werd maximaal telewerken tot nader order de norm. Ook op onze dienst werken alle collega's die dit kunnen, nu zoveel als mogelijk van thuis uit. We hadden een gesprek hierover met een van hen: Tania D'haeyer, medewerkster tarificatie.

 

Hoe is de overgang naar thuiswerk verlopen?

Tania : Ik had nooit eerder van thuis uit gewerkt. Dit is dus een nieuwe ervaring voor mij. Maar het is heel vlot gelukt om alle programma's van thuis uit te openen. Ik heb gelukkig een stabiele internetverbinding. Het werk dat ik doe, kan ik ook thuis doen. Het opvolgen van facturatie, beantwoorden van emails en klachten en het overlopen van controlelijsten kan perfect op afstand gebeuren. Ik merk zelfs dat ik beter doorwerk omdat ik niet word gestoord.

 

Wat zijn volgens jou de voor- en nadelen aan het werken van thuis uit? Tania aan haar thuiswerkbureau

Tania : Naast het feit dat ik beter kan doorwerken, spaar ik uiteraard ook de verplaatsingstijd uit. Dat scheelt toch wel wat. Ik mis natuurlijk het contact met de collega's maar we vangen dat eigenlijk heel goed op door regelmatig te overleggen via mail, Messenger of video call. Ik ben heel blij dat ik thuis een eigen bureau heb waar ik rustig kan zitten. Als ik dat niet had, zou het misschien wel moeilijker lopen. Ik heb ook geen kinderen meer thuis waarmee ik rekening moet houden. Ik kan mij voorstellen dat het meer druk met zich meebrengt voor wie naast het werk ook de kinderen moet opvangen.

 

Hoe ziet zo'n thuiswerkdag eruit?

Tania : Ik probeer hetzelfde schema aan te houden als wat ik op het werk gewend ben. Ik start zoals altijd om 7.30u en neem op dezelfde momenten pauze. Voorlopig heb ik zeker voldoende werk om mijn dagen mee te vullen. De facturatie zal wel stilaan terugvallen nu enkel de wachtdienst overblijft, maar de andere vragen lopen nog steeds goed binnen. Het is ook het moment om een aantal zaken die bleven liggen, aan te pakken. Ik probeer nu b.v. zoveel mogelijk openstaande consulten uit het verleden weg te werken.

 

Hoe ervaar je de corona-crisis in het algemeen?

Tania : Ik moet toegeven dat ik het bij momenten moeilijk vind om de angst die deze crisis met zich meebrengt onder controle te houden. De nieuwsberichten die binnenkomen, kunnen mij soms echt overweldigen. Ik maak mij zorgen om mijn partner die als hartpatiënt tot de risicogroep behoort. We zijn dan ook zeer voorzichtig en gaan enkel de deur uit om boodschappen te doen en mijn zorgbehoevende mama te helpen. In normale tijden vangen we soms onze kleinkinderen op maar dat gebeurt nu uiteraard niet meer. Gelukkig komen de kleinkinderen die in de buurt wonen, af en toe eens zwaaien van achter het raam. Ook de hondjes en onze andere dieren geven wat afleiding. 

 

Heb je al nieuwe zaken geleerd door de corona-crisis?

Tania : Op werkvlak heb ik mij niet echt moeten aanpassen of nieuwe zaken moeten aanleren. Ik gebruik de programma's op dezelfde manier als wanneer ik op de campus ben. We waren het bovendien al gewend om af en toe met de collega's te communiceren via Messenger. Ook dat is dus niet nieuw. Privé heb ik wel het online bestellen en boodschappen doen leren kennen. Dat deden we vroeger nooit maar nu noodgedwongen dus wel. 

 

We willen Tania hartelijk danken voor het interview en duimen met haar mee dat we de crisis en de angst die ermee gepaard gaat zo snel mogelijk achter ons kunnen laten. Bedankt ook aan alle andere collega's die nu hun werk van thuis uit verderzetten en zich razendsnel moesten aanpassen aan een nieuwe realiteit!