Interview met Valerie Staelraeve, verpleegkundige in corona- en gelukkig ook in andere tijden

We hadden een interview met verpleegkundige Valerie Staelraeve en vroegen haar naar de impact van de huidige corona-crisis op haar werk en haar leven. Het interview gebeurde volledig corona-safe per telefoon 😊

 

Ziet jouw werkdag er anders uit dan voor het corona-tijdperk? 

Valerie : Ik was ook voor de intrede van de corona regeling al vaak betrokken bij de wachtdienst tandheelkunde. Aangezien we momenteel enkel op wachtdienst draaien, word ik nu meestal ingezet bij de intake en triage van de patiënten. Die verloopt nu wel anders natuurlijk. We laten elke patiënt die binnenkomt eerst en vooral de handen wassen volgens de richtlijnen. Daarna krijgen ze een mondspoeling en wordt hun temperatuur gemeten. We overlopen met hen ook een vragenlijst. Pas als alles in orde is en we zekerheid hebben dat er geen risico-factoren zijn, wordt de patiënt naar de tandarts begeleid.

 

Hoe verloopt het contact met de patiënten nu?

Valerie : De patiënten werken super goed mee. Ze wassen zonder morren hun handen en tonen heel veel begrip voor de maatregelen die we nemen en de vragen die we stellen. Ik merk ook dat het hen op hun gemak stelt als ze zien dat de veiligheid zeer nauw opgevolgd wordt. Er zit bij sommige mensen toch wel wat angst om besmet te geraken. Maar ze zijn vooral heel dankbaar dat we hen willen blijven helpen.

 

Heb je zelf schrik om besmet te geraken tijdens het werk?

Valerie : Het protocol dat nu gevolgd wordt en de screening die gebeurt, geeft ons duidelijkheid en houvast. Dat hebben we wel nodig. Ik merk ook dat iedereen hard zijn best doet om de richtlijnen zo goed mogelijk op te volgen: afstand houden, handhygiëne (superbelangrijk!) en het beschermingsmateriaal correct gebruiken. Gelukkig hebben we onze humor niet verloren. Grapjes maken en af en toe eens samen kunnen lachen, kan zoveel deugd doen. Het zorgt ervoor dat de angst niet de bovenhand neemt.Team verpleging tandheelkunde - 27/03/20

Wij nemen zelf trouwens al veel langer dan vandaag alle hygiëne-richtlijnen ter harte. Vorig jaar is mijn partner zwaar ziek geworden. Ook vandaag nog krijgt hij immuno-therapie waardoor zijn weerstand kwetsbaar is. We houden ons thuis dus al een hele tijd aan strikte regels rond hygiëne en het vermijden van mogelijke besmetting. De corona-crisis is uiteraard een bijkomende factor waarmee we rekening moeten houden. Maar het heeft geen zin om ons te laten verlammen door angst. De regels nauwgezet toepassen, meer kunnen we niet doen. 

 

Heeft deze crisis ook positieve neveneffecten?

Valerie : We starten nu elke werkdag met een korte samenkomst met alle aanwezige collega's in zaal 1. Het diensthoofd en de verantwoordelijken overlopen dan de taakplanning, we controleren allemaal onze temperatuur en worden op de hoogte gebracht van eventuele nieuwigheden of bijsturingen. Ik heb het gevoel dat dit voor meer collegialiteit zorgt. We zijn op die manier perfect geïnformeerd en starten met een goed gevoel aan onze werkdag. Dit mag wat mij betreft ook in de post-corona-tijd zo blijven.

 

Lukt het jou om thuis alles georganiseerd te krijgen?

Valerie : Dat loopt gelukkig vrij goed. Onze kinderen zijn 12 en 15 jaar en kregen voldoende opdrachten mee van school. We maken in het weekend een weekplanning op waar we ook pauzes en taakjes in het huishouden inzetten. Mijn partner werkt van thuis uit waardoor ik met een gerust gemoed kan komen werken. We hebben trouwens de afspraak gemaakt dat om de beurt een van ons beiden kookt samen met een van de kinderen. Om de andere dag mogen we dus de voetjes onder tafel schuiven en ons laten bedienen. De volgende dag verwennen wij hen dan weer. Onze eigen versie van 'Komen eten' dus 😊 Voor de paasvakantie zullen we wel nog een alternatieve vakantie-invulling moeten zoeken. We hadden een citytripje naar Barcelona gepland maar dat gaat nu uiteraard niet door.

 

Heb je al last gehad van het hamstergedrag in de winkels?

Valerie : Ik heb eigenlijk gewoon mijn boodschappen kunnen doen zoals anders. Alleen een pak bloem bleek moeilijk te bemachtigen. Ik denk dat iedereen aan het bakken is geslagen. Ondertussen hebben we in onze wijk een bakker leren kennen die normaal gezien zijn producten op de markt verkoopt. Nu dat even niet kan, mogen de buurtbewoners bij hem bestellen en wordt het rechtstreeks aan onze voordeur gezet. Super handig en lekker! Het levert dus af en toe ook mooie zaken op, die corona-crisis.

 

We willen Valerie van harte bedanken voor haar medewerking aan dit interview én voor haar dagelijkse inzet in de zorg voor anderen. Dat laatste geldt trouwens voor iedereen die bijdraagt aan onze gezondheidszorg. Bedankt! Zonder jullie redden we het niet!