Relicten van de Eerste Wereldoorlog in Komen-Waasten (2013-2014)

Inventarisatie en analyse van WOI-relicten in Komen-Waasten op basis van luchtfoto’s, geofysische prospectie en archeologische prospectie

Overzicht van WO I-activiteit in Komen-Waasten
De gemeente Komen-Waasten (Comines-Warneton) gaf de opdracht een studie uit te voeren naar de mogelijk bewaarde restanten van de Eerste Wereldoorlog op hun grondgebied. Het project werd een samenwerking tussen de stad zelf, de Waalse Overheid (Departement Erfgoed, afdeling Archeologie, fonds nummer 11/49996), de vzw Archeologische Inventaris Vlaanderen, de Vakgroep Archeologie en de vakgroep Bodembeheer (ORBit).

Een grondig historisch-luchtfotografisch onderzoek resulteerde in de complete inventaris van de gemeente, waarbij de locatie van honderden structuren uit de Eerste Wereldoorlog werden vastgelegd. Het hele grondgebied werd daarna gecontroleerd op nog bewaarde bovengrondse structuren, van bunkers tot nog in de bossen bewaarde loopgraven. Daarnaast werd op verschillende plaatsen geofysisch onderzoek uitgevoerd om na te gaan wat ondergronds bewaard is gebleven van de honderden kilometers loopgraven die op het grondgebied werden aangelegd.

Het resultaat van de studie is een uitvoerig rapport, GIS-bestanden met de volledige inventaris en een gedetailleerde kaartenreeks, die als basis dienen voor het verdere beheer van dit unieke erfgoed. Tijdens het onderzoek werd de steun van de Société d’Histoire de Comines-Warneton et de la région zeer gewaardeerd, evenals de steun van de inwoners.