Sir Roger Scruton about Parsifal

Sir Roger Scruton over Parsifal

UGent Auditorium 2 Franz Cumont
donderdag 8 maart 2018
aanvang: 17u.

In zijn recente publicatie On human nature richt Roger Scruton zijn kritiek op het moderne sceptische wereld- en mensbeeld en argumenteert hij dat eeuwenoude mythen, religies of kunstwerken nog steeds een wezenlijke inbreng kunnen hebben op ons moderne begrip van wat mens zijn inhoudt. Hij eindigt zijn essay met een verwijzing naar twee meesterwerken uit de Europese kunst, die als geen andere het thema van schuld en verlossing hebben uitgewerkt: Wagners Parsifal en Dostojevski’s De broers Karamazov. Scruton gaat er niet verder op in, vanuit de ervaring dat elke vorm van filosoferen toch moet onderdoen bij esthetische verwezenlijkingen van dit niveau.
Toch is het mogelijk zijn laatste paragraaf te lezen als een impliciete belofte om wel dieper op Parsifal en De broers Karamazov  in te gaan. Over Parsifal houden we hem alvast aan zijn belofte. Op 8 maart is hij te gast bij de Universiteit Gent, op uitnodiging van Prof. Francis Maes (musicologie) en Prof. Bart Vandenabeele (esthetica). Filosofe Alicja Gecsinska, bekend van het Canvas-programma Wanderlust, leidt Sir Roger in en zal de discussie nadien in goede banen leiden.
De focus op Parsifal dringt zich op vanwege de programmering van Opera Vlaanderen. De instelling richt in februari en maart de lens op twee onovertroffen meesterwerken: Pelléas et Mélisande van Debussy en Parsifal van Wagner. Op 9 maart houdt Opera Vlaanderen zijn eigen studiedag, waarbij beide werken worden onderzocht vanuit het standpunt van de theaterpraktijk. De combinatie tussen de filosofische interpretatie van Roger Scruton en de ervaringen op het toneel zorgt voor een unieke confrontatie tussen standpunten, perspectieven en mogelijkheden om met een controversieel werk zoals Parsifal kritisch om te gaan.