VERGUTS, C.; DU PONT, O.: “Opzet en ontwikkeling van een high-stake test voor Engels: struikelblokken en routes eromheen.” Studiedag Taal(beleid) in het hoger onderwijs: een veld onder spanning, Antwerpen, 17 maart 2011.

Het is niet makkelijk om een toelatingstest Engels te maken die moet bepalen of iemand mag starten in een Engelstalige Master. Zoiets roept een heleboel vragen op.

  • Moet je zo’n test wel zelf ontwikkelen als universiteit? Er zijn toch gebruiksklare alternatieven zoals TOEFL en IELTS?
    Ja, die alternatieven zijn er. Maar toch biedt een eigen test voldoende meerwaarde.
  • Is het niet heel moeilijk om zeker te zijn of je werkelijk meet wat je denkt te meten; namelijk of de testers een B2-niveau van het Europees Referentiekader halen?
    Best wel, maar een goed opzet is het halve werk.
  • Wie moet die test eigenlijk afleggen?
    Tja, daar moeten we het eigenlijk eens uitgebreider met u over hebben.

Catherine Verguts en Olaf Du Pont nodigen u uit om mee te antwoorden op deze vragen.