VERGUTS, C.: “Films en filmpjes in de NT2-klas: Hoogtepunten van Hoevenen.” Conferentie Beroepsvereniging NT2, Utrecht, 26 november 2010.

Dat videomateriaal uitstekend bruikbaar is in de taalklas, dat is wel duidelijk: het biedt een meerwaarde ten opzichte van luisterfragmenten omwille van de visuele component en het is dan ook het perfecte medium voor leerders die een visueel geheugen hebben. Het biedt bovendien een aangename variatie binnen de reguliere lessen en trekt authentiek materiaal in de klas binnen. Maar video gebruiken in de klas is meer dan gewoon achterover leunen en op “play” drukken. Het vergt wel wat creativiteit en voorbereiding om meer te bieden dan wat de leerder thuis ook kan doen. In deze workshop krijg je alvast enkele tips.

We vertrekken hiervoor vanuit de descriptoren in het Common European Framework. Daarin staan heel wat can-do statements die rechtstreeks met film te maken hebben (bv. B1: “U kunt de hoofdpunten begrijpen van radio- of tv-programma’s over actuele zaken die binnen uw belangstellingsfeer liggen” of “U kunt een verhaal vertellen of de plot van een boek of film weergeven en uw reacties beschrijven”). We bekijken verschillende videofragmenten (bv. trailers, reclamefilmpjes, fragmenten van langspeelfilms, kortfilm)  en proberen voor verschillende niveaus verwerkingsopdrachten te vinden die overeenstemmen met de descriptoren van het Common European Framework. Zo komen we tot verschillende technieken voor actief kijken.