Dag van de Wetenschap

Sofie Pauwels
sofie.pauwels@ugent.be
Website

Artificiële intelligentie (AI) is hot! Hoog tijd om er wat dieper in te duiken tijdens de Dag van de Wetenschap. Collega's van de afdeling Taaltechnologie (vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie) helpen je tijdens deze boeiende ontdekkingstocht.

Misschien denk je bij taaltechnologie vooral aan chatbots als ChatGPT maar vandaag worden we omringd door nog heel wat andere apps die gebruikmaken van taaltechnologie, het vakdomein dat bestudeert hoe computers taal kunnen leren.

Op de dag van de wetenschap geven de collega's Taaltechnologie lezingen over ChatGPT en Google Translate. Je kan ook boeiende demo's volgen en een praatje slaan met een robot.

Iedereen welkom op zondag 26 november voor de Dag van de Wetenschap.

Wetenschapsmarkt

👉 Ben jij slimmer dan ChatGPT?
👉 Test je kennis over Automatisch Vertalen
👉 Maak ’ns een praatje met een robot

Lezingen

👉 Can Google Really Translate
👉 ChatGPT voor dummies

Panelgesprek

👉 Artificiële intelligentie lijkt overal te zijn. Maar wat is het precies? En waar bots jij op AI in je dagelijks leven?
In een panelgesprek geeft collega Els Lefever antwoord op vragen over natuurlijke taalverwerking en communicatie: hoe goed kan AI schrijven en vertalen? En kan het ook automatisch sentiment analyseren, of emotie voorspellen?

Er worden nog tal van andere boeiende activiteiten georganiseerd: Bekijk het volledig programma