Middelbaar Onderwijs 2de Graad

Maak je eigen microscoop

20 leerlingen | 2u | € 75

Workshop

In het spoor van de 17de-eeuwse onderzoeker Antoni Van Leeuwenhoek maken leerlingen een eigen microscoop m.b.v. een glazen pipet en bunsenbrander. Hiermee onderzoeken ze de cellen van planten. Nadien bestuderen leerlingen de verschillende microscopen in het Museum voor de Geschiedenis van de Wetenschappen. Op die manier ontdekken ze de relatie tussen technische vernieuwing en wetenschappelijke ontdekkingen en vergaren ze inzicht in de verhouding tussen wetenschap en maatschappij.

Doelgroep: Secundair onderwijs (BSO / TSO / KSO / ASO) eerste, tweede graad

Locatie: 
Campus Sterre (S30) of plantentuin

Reserveren

Vacuüm in de ruimte

25 leerlingen | 1u30 | € 60

Interactieve demonstratie

Op aarde leven we binnen de aardatmosfeer die ons hele doen en laten bepaalt. Die laag bevat de zuurstof die we inademen, zorgt ervoor dat we met elkaar communiceren en laat de verschillende aggregatietoestanden van een stof toe. In de interstellaire ruimte is dat wel even anders, daar heerst het vacuüm of het luchtledige. In een laboratorium kunnen onderzoekers die lucht- ledige toestand
– met enige moeite – nabootsen. De leerlingen krijgen tijdens de workshop enkele demonstraties te zien: vacuümpomp met ballon, brandende kaars en marshmallows en de Maagdenburgse halve bollen. Verder onderzoeken de leerlingen de doorgang van licht door een vacuüm en koken ze water onder verminderde druk.

Doelgroep: tweede graad, secundair onderwijs (TSO / KSO / ASO)

Locatie: Campus Sterre (S30)

Reserveren

Tekensessie in de collectie geschiedenis van de wetenschappen

25 leerlingen | halve dag | gratis

Vrij bezoek

Het Museum voor de Geschiedenis van de Wetenschappen heeft heel wat prachtige historische en wetenschappelijke instrumenten en educatieve demonstratietoestellen in huis. De unieke objecten bestaan uit verschillende materialen: metaal, hout, glas, papier maché, plaaster ... De collectie vormt dan ook een mooie uitdaging voor het getrainde oog van de leerling uit het (secundair) kunstonderwijs die zich wenst te verdiepen in het grensvlak tussen kunst en wetenschap. Na een korte inleiding over de collectie kunnen de leerlingen de authentieke apparaten ontdekken en door middel van schetsen op papier vastleggen.

Doelgroep: Secundair onderwijs (KSO), Volwassenenonderwijs


Locatie: Campus Sterre (S30) 

Reserveren

Geluid en resonantie

25 leerlingen | 1u30 | € 60

Interactieve demonstratie

Wat is geluid? Hoe plant het zich voort? Op welke manieren nemen mensen geluid waar? Wat betekenen begrippen zoals toonhoogte, frequentie, intensiteit en klankkleur? Hoe kunnen we die feitenkennis vertalen naar een beter bespelen van muziekinstrumenten? De leerlingen laten verschillende voorwerpen trillen: snaren, staven, luchtkolommen, platen en vliezen. Tijdens een vergelijkend onderzoek is resonantie een sleutelbegrip. Met behulp van Chladni-figuren visualiseren de deelnemers geluidsgolven.

Doelgroep: Secundair onderwijs (TSO / KSO / ASO) tweede en derde graad

Locatie: Campus Sterre (S30)

Reserveren

Fysica en chemie in de keuken

25 leerlingen | 1u30 | € 60

Interactieve demonstratie

In de keuken is ‘warmteoverdracht’ een sleutelbegrip. Door gebruik te maken van de warmte die opgewekt wordt door bv. een inductiekookplaat of een microgolfoven kunnen mensen voedsel garen. Hoe de productie en de overdracht van warmte precies verloopt, komen de leerlingen tijdens deze workshop te weten. Al gauw zal duidelijk worden dat fysica en chemie niet weg te denken zijn uit de keuken. Als toetje maken de leerlingen kennis met de verfrissende eigenschappen van vloeibare stikstof door er zelf een lekker roomijsje mee te maken.

Doelgroep: Secundair onderwijs (TSO / KSO / ASO) tweede graad

Locatie: Campus Sterre (S30) 

Reserveren

Vijverwriemels

20 leerlingen | 1u | € 60

Workshop

De leerlingen proberen het dierlijke leven in ogenschijnlijk ‘leeg’ vijverwater te herkennen. Vijver- of beekwater dat op het eerste gezicht leeg en levenloos schijnt, bevat enorm veel leven. We laten de kinderen allerlei vijverwriemelbeestjes determineren (= zoeken naar hun naam). De kinderen mogen zelf een schep beek- of vijverwater van thuis meebrengen. Of ze nemen samen met de conservator een staal uit de vijver van de Plantentuin. In het museum bekijken we dan met een binoculaire loep of microscoop de diertjes die in het water te vinden zijn. We proberen de dieren te determineren (op soortnaam brengen) aan de hand van sleutels.

Doelgroep: Basisonderwijs en secundair onderwijs: 1ste en 2de graad. Het niveau wordt aangepast aan de doelgroep.

Periode: In onderling overleg


Locatie: Campus Ledeganck

Reserveren

Systematiek van de planten

20 leerlingen | 2u | € 50

Workshop

In het laboratorium onderzoeken de leerlingen de belangrijkste kenmerken van mossen, varenachtigen, naaktzadigen en bloemplanten. Zo bepalen ze evolutionaire verwantschappen tussen deze plantengroepen. Door de bloemplanten verder te bestuderen, leren ze de verschillen kennen tussen basale bloemplanten, éénzaadlobbigen en tweezaadlobbigen. Tijdens een aansluitende rondleiding observeren leerlingen vertegenwoordigers van de diverse plantengroepen zoals de boomvaren, vanilleplant, kaneelboom of Cycas.

Doelgroep: Tweede graad secundair onderwijs

Locatie: plantentuin

Reserveren

Fotosynthese: zonder licht geen leven

20 leerlingen | 2u | € 75

Workshop

In het laboratorium van de plantentuin onderzoeken leerlingen zelfstandig het fotosyntheseproces bij planten. Op basis van plantenmateriaal uit de plantentuin onderzoeken de jongeren het belang van licht bij fotosynthese en de productie van zuurstofgas. Ook de aanwezigheid van huidmondjes en de productie van zetmeel in groene bladeren wordt blootgelegd.

Doelgroep: Eerste en tweede graad secundair onderwijs

Locatie: Plantentuin

Reserveren

Biomoleculen en voeding

20 leerlingen | 2u | € 50

Workshop

Ons voedsel is opgebouwd uit verschillende biomoleculen: suikers, eiwitten, vetten, … In deze workshop ontdekken de leerlingen een patroon in de bouw van de belangrijkste biomoleculen door het maken van modellen met eenvoudige materialen.

Doelgroep: tweede en derde graad secundair onderwijs

Locatie: Campus Sterre (S30) of plantentuin

Reserveren

Biologische strijders

20 leerlingen | 2u | € 50

Workshop

In de plantentuin worden plaagdieren zoals bladluizen en witte vliegen bestreden met roofinsecten. Deze duurzame aanpak vermindert de nood aan pesticiden. In deze workshop zoeken leerlingen plaagdieren in de botanische tuin. Ze onderzoeken deze organismen en de roofinsecten onder de binoculair en leggen de verschillende ecologische relaties in de plantentuin bloot. Zo ontdekken leerlingen het belang van biologische bestrijding voor een duurzame omgang met het milieu.

Doelgroep: tweede graad secundair

Locatie: Plantentuin

Reserveren