26 UGent-wetenschappers zijn 'Highly Cited Researcher 2022'

(15-11-2022) 26 wetenschappers van de Universiteit Gent staan dit jaar op de lijst van de ‘Highly Cited Researchers’. De vermelding erkent de kwaliteit van hun publicaties en van hun wetenschappelijke impact.

Clarivate Web of Science stelt sinds 2001 jaarlijks een lijst op van wetenschappers die de meest geciteerde publicaties op hun naam hebben staan.

Om als "highly cited researcher" in aanmerking te komen, moet een wetenschapper een grote impact hebben op zijn collega’s. De lijst is ingedeeld volgens vakgebied, maar er is ook een overkoepelende categorie:

Cross field

Voor 2022 staan volgende UGent-wetenschappers op de lijst van meest geciteerde wetenschappers over verschillende domeinen heen: Guy Brusselle, Mohamed Lamkanfi en Raymond Vanholder (verbonden aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen), Kevin Braeckmans en Tom Coenye (faculteit Farmaceutische Wetenschappen), Wout Boerjan*, Peter Vandenabeele* en Yves Van de Peer* (faculteit Wetenschappen) en Tom Van de Wiele (faculteit Bio-ingenieurswetenschappen).

Plant & Animal Science

Tom Beeckman*, Alain Goossens*, Guy Smagghe en Frank Van Breusegem* staan dit jaar opnieuw in de lijst van meest geciteerde wetenschappers op het vlak van Plant & Animal Science.
De expertise van deze wetenschappers beslaat een breed gamma dat gaat van plantenbiotechnologie tot biostatistiek, vaak met een sterke interdisciplinaire insteek.

Immunology

Binnen de geneeskunde bevestigen de experten op het vlak van immunologie hun reputatie. Claus Bachert, Martin Guilliams*, Hamida Hammad*, Bart Lambrecht*, Yvan Saeys* en Charlotte Scott* kunnen zich ook dit jaar Highly Cited Researchers noemen.
Rudi Beyaert* staat voor het eerst in de lijst voor dit vakgebied.

Agricultural Sciences en Environment and Ecoloy

Koen Dewettinck mag zich een van de meest geciteerde wetenschappers binnen de Agricultural Sciences noemen, Colin Janssen binnen het domein van Environment and Ecology.

Geosciences

Net als vorige jaren staat Diego Miralles voor de UGent in het overzicht binnen de Geosciences.

Pharmacology & Toxicology

Stefaan De Smedt is voor het eerst Highly Cited Researcher binnen de vakgebieden Farmacologie en Toxicologie.

Social Sciences

Ilse De Bourdeaudhuij is ook dit jaar zeer vaak geciteerd binnen de sociale wetenschappen, Sebastien Chastin (eerste affiliatie: Glasgow Caledonian University, VK) is hier nieuw.

Over de Highly Cited Researchers’ List 2022

Dit jaar zijn in totaal 6938 onderzoekers uit  70 landen en regio’s erkend als vaak geciteerde wetenschappers.

Op de lijst staan dit jaar 82 wetenschappers met een eerste affiliatie bij een Belgische universiteit of onderzoekscentrum. 25 van hen zijn primair aan de UGent verbonden.

De VS, China en het Verenigd Koninkrijk vormen de top 3 van landen met het grootste aantal frequent geciteerde wetenschappers.

* deze wetenschappers zijn verbonden aan de UGent en VIB

Website Highly Cited Researchers