31 UGent-wetenschappers zijn 'Highly Cited Researcher 2021'

(16-11-2021) Dit jaar mogen maar liefst 31 wetenschappers van de Universiteit Gent zich ‘Highly Cited Researcher’ noemen. De titel is een erkenning van de kwaliteit van hun publicaties en van hun wetenschappelijke impact.

Clarivate Web of Science stelt sinds 2001 jaarlijks een lijst op van wetenschappers die de meest geciteerde publicaties op hun naam hebben staan. Om als "highly cited researcher" in aanmerking te komen, moet een wetenschapper een grote impact hebben op zijn collega’s.

De lijst is ingedeeld volgens vakgebied, maar er is ook een interdisciplinaire categorie.

Cross field

Voor 2021 staan volgende UGent-wetenschappers op de lijst van meest geciteerde wetenschappers over verschillende domeinen heen: Guy Brusselle en Raymond Vanholder (verbonden aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen), Tom Coenye (faculteit Farmaceutische Wetenschappen), Yvan Saeys*, Peter Vandenabeele*, Yves Van de Peer*, Klaas Vandepoele* (faculteit Wetenschappen), Tom Vanden Berghe (eerste affiliatie: Universiteit Antwerpen), Tom Van de Wiele (faculteit Bio-ingenieurswetenschappen) en Maarten Vansteenkiste (faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen).

Plant & Animal Science

De pioniersrol die de UGent speelt op het vlak van Plant & Animal Science vertaalt zich ook in de lijst van meest geciteerde wetenschappers. Tom Beeckman*, Wout Boerjan*, Alain Goossens*, Dirk Inzé*, Guy Smagghe and Frank Van Breusegem* staan dit jaar opnieuw in de lijst. Geert De Jaeger* mag zich voor het eerst Highly Cited Researcher noemen.
Ook Jiri Friml staat opnieuw in de lijst, met de Universiteit Gent als tweede affiliatie.
De expertise van deze wetenschappers beslaat een breed gamma dat gaat van plantenbiotechnologie tot biostatistiek, vaak met een sterke interdisciplinaire insteek.

Immunology

Binnen de geneeskunde bevestigen de experten op het vlak van immunologie hun reputatie. Claus Bachert, Martin Guilliams*, Hamida Hammad*, Bart Lambrecht* en Mohamed Lamkanfi* kunnen zich ook dit jaar Highly Cited Researchers noemen.
Charlotte Scott* staat voor het eerst in de lijst voor dit vakgebied.

Agricultural Sciences, Environment and Ecology, Geosciences

Koen Dewettinck duikt op in de lijst van meest geciteerde wetenschappers binnen de Agricultural Sciences, Colin Janssen binnen het domein van Environment and Ecology.

En net als vorig jaar staat Diego Miralles voor de UGent in het overzicht binnen de Geosciences.

Social Sciences

Ilse De Bourdeaudhuij en Greet Cardon zijn ook dit jaar vaak geciteerd binnen de sociale wetenschappen. Benedicte Deforche en Frank Witlox zijn nieuwe namen in deze lijst.

Over de Highly Cited Researchers’ List 2021

Dit jaar zijn in totaal 6602 onderzoekers uit meer dan 70 landen en regio’s erkend als vaak geciteerde wetenschappers: 3774 voor specifieke vakgebieden en 2828 voor hun interdisciplinaire impact.
Op de lijst staan 74 wetenschappers met een primaire affiliatie bij een Belgische Universiteit of onderzoekscentrum. 31 onderzoekers zijn aan de UGent verbonden.

De VS, China en het Verenigd Koninkrijk vormen de top 3 van landen/regio's met het hoogste aantal frequent geciteerde wetenschappers.

* deze wetenschappers zijn verbonden aan de UGent en VIB

Highly Cited Researchers