Emoji tonen smaakvoorkeur bij kinderen

(16-07-2018) In smaaktesten bij kinderen zijn emoji een handig middeltje om te bepalen welk product hun voorkeur krijgt, concluderen UGent-onderzoekers op World Emoji Day (17 juli).

Lachende of verdrietige gezichtjes: ze bewijzen hun diensten nu ook in wetenschappelijk onderzoek.

Wetenschappers van de Universiteit Gent doen al jaren onderzoek naar waarom we als consument bepaalde voedingsmiddelen lekkerder vinden dan andere. Daarbij kijken ze ook naar welke emoties we ervaren wanneer we iets eten. En wat kan daar beter bij dienen dan emoji?

Speculaas: blij of verdrietig?

Onderzoeker Joachim Schouteten (faculteit Bio-ingenieurswetenschappen, UGent) legt uit:
“Als je een kind vraagt hoe het zich voelt wanneer het een koekje eet, krijg je een vragende blik terug. Daarom kwamen we op het idee om emoji te gebruiken in onze smaaktesten bij kinderen. Een lachend gezichtje is voor kinderen immers veel duidelijker dan een woord dat een bepaalde emotie uitdrukt.”

De onderzoekers lieten een 150-tal kinderen van gemiddeld 12 jaar proeven van verschillende soorten speculaas. De kinderen moesten daarbij aanduiden welke emoji daarbij pasten.

Zonder woorden

“Emoji zijn handig in onderzoek naar de mening van kinderen, omdat ze toestaan om zonder woorden toch een mening uit te drukken”, legt Joachim Schouteten uit. “Dankzij de emoji konden we in ons onderzoek differentiëren tussen veel verschillende emoties die de kinderen gewaarwerden tijdens het proeven.”

Aan de hand van de resultaten konden Schouteten en zijn collega-onderzoekers uiteindelijk beter voorspellen welke soort speculaas de kinderen het liefste zouden eten.

De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Food Quality and Preference.

Info

Joachim Schouteten
Vakgroep Landbouweconomie
M 0473 76 12 20

Wetenschappelijk artikel: J.J. Schouteten, J. Verwaeren, S. Lagast, X. Gellynck, H. De Steur (2018). Emoji as a tool for measuring children’s emotions when tasting food.  FOOD QUALITY AND PREFERENCE, Vol. 68(C), p. 322-331.

Lees meer artikels over: