Leerlingen beoordelen veiligheid fietsroutes, ook vanop afstand

(17-03-2020) Met de Fietsbarometer, ontwikkeld aan de UGent, beoordelen leerlingen zelf de fietsveiligheid in hun schoolomgeving

Met behulp van de Fietsbarometer worden leerlingen als burgerwetenschappers betrokken bij de fietsveiligheid in hun schoolomgeving. Ze duiden hun eigen woon-school fietsroutes aan, beoordelen de fietsveiligheid ervan en gaan hiermee aan de slag in een geografisch informatiesysteem of 'GIS'. Op deze manier krijgen leerlingen een stem in het lokale mobiliteitsdebat.

Grote interesse

Bijna zestig scholen registreerden zich om met de Fietsbarometer aan de slag te gaan. Vanaf 1 maart stond het platform open voor leerlingen. Al 20 klassen gingen aan de slag en meer dan 2.000 km werden ondertussen gedigitaliseerd.

De sluiting van scholen om de verspreiding van het corona-virus tegen te gaan, gooit echter roet in het eten. Op vraag van leerkrachten heeft het Fietsbarometer-team besloten om het platform ook open te stellen voor afstandsonderwijs. Nadat leerlingen en hun ouders toestemming hebben gegeven om deel te nemen, kunnen de opdrachten ook gewoon thuis uitgevoerd worden. Leerkrachten houden vanop afstand een oogje in het zeil.

Leerkrachten kunnen nog steeds een account aanmaken en deelnemen aan het project. Het pakket is ontwikkeld voor de derde graad van het middelbaar onderwijs, maar ook in de eerste en tweede graad is de digitaliseringsopdracht (les 1) zinvol. Het Fietsbarometer-team staat ter beschikking voor maximale ondersteuning.

“Het coronavirus houdt alle jongeren van school. Op vraag van leerkrachten hebben we het platform aangepast, zodat leerlingen de lessen ook thuis kunnen volgen” (Tom Storme)

Burgerwetenschap


Door hun dagelijkse fietsroutes weten leerlingen exact welke fietspaden te vermijden of net wel te gebruiken. Toch wordt de lokale mobiliteitsexpertise van leerlingen vaak niet gehoord bij de opmaak van een lokaal beleid rond fietsveiligheid. Daar hoopt de Fietsbarometer verandering in te brengen. Bovendien zullen de data gebruikt worden om wetenschappelijk onderzoek naar subjectieve fietsveiligheid vorm te geven.

"Het unieke aan dit project is dat wij focussen op de leerlingen zelf. Na verloop van tijd hopen we zo  op een bijzonder kostenefficiënte manier schoolomgevingen en fietsroutes in kaart te brengen en te analyseren.” (Tom Storme)

Erg gebruiksvriendelijk

Om de Fietsbarometer te gebruiken hoef je geen software te installeren. Via https://fietsbarometer.ugent.be kun je je als leerkracht gratis registreren. Eenmaal ingelogd, kun je rekenen op tutorials, nascholingen en ondersteuning.

Het platform en lespakket zal ook de volgende schooljaren aangeboden worden. Leerlingen en leerkrachten krijgen na afloop een fietsbarometer van hun klas en school te zien. Deze barometer beschrijft hoe goed hun klas en school het doet op vlak van verkeersveiligheid, actieve mobiliteit, etc.

Contact