Hoe kunnen we student-leraren leren omgaan met agressief gedrag in de klas?

(24-01-2020) Doctoraatsstudent Delphine Franco onderzoekt of we student-leraren kunnen trainen in het het omgaan met agressie door gebruik te maken van simulaties.

"Je bent een slechte leraar - je les is echt bullsh*t". Beginnende leraren weten vaak niet hoe om te gaan met dit soort verbaal-agressief gedrag, onder meer omdat dit nog te weinig aan bod komt in hun opleiding. Om dat te tackelen werkt Delphine Franco (Universiteit Gent) aan een stappenplan en online simulaties waarmee leraren kunnen oefenen op het ontzenuwen van agressieve situaties in de klas. 

Wat maakt van een leerkracht een goede leraar? Die vraag stelde Delphine Franco zich na de ontmoeting met inspirerende leerkrachten in zowel haar basisschool als haar middelbare school. Ze besloot daarom pedagogie te gaan studeren. Na enkele jaren in het onderwijs keerde ze terug naar de academische wereld voor een doctoraat. Haar onderzoek aan de vakgroep Onderwijskunde (Universiteit Gent) sluit aan bij haar initiële interesses. Momenteel onderzoekt ze of en hoe student-leraren getraind kunnen worden om met agressie in de klas om te gaan door het gebruik van simulaties. Zo bereidt ze toekomstige leerkrachten voor om beter te kunnen inspelen op agressieve incidenten in hun klas.

Wetenschap uitgdokterd

Het filmpje maakt deel uit van de reeks 'Wetenschap Uitgedokterd'. Het format haalt jonge wetenschappers uit hun vertrouwde lab of bureau en plaatst ze voor een camera met een duidelijke opdracht: vertel het grote publiek in een heldere 3-minuten-pitch over jouw onderzoek! 'Wetenschap Uitgedokterd' is een initiatief van Scriptie vzw die het promoten van wetenschap en techniek in Vlaanderen als doel heeft.

 

Contact

Delphine Franco

Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Vakgroep Onderwijskunde

E:

T: +32 9 264 86 29