Kinderen met meer groen rondom de woning hebben een hogere intelligentie en minder gedragsproblemen
(21-08-2020) Meer stedelijk groen is geassocieerd met een hogere intelligentie en minder gedragsproblemen bij kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van de UHasselt en de UGent, op basis van gegevens van het Oost-Vlaams meerlingenregister.
Deze resultaten werden nu gelinkt aan een nieuwe bevraging waar meer dan 300 moeders uit het register aan meewerkten. Deze bevraging polste naar de woongeschiedenis van deze kinderen. Aan de hand hiervan werd de hoeveelheid groene ruimte rondom de woning van de kinderen berekend.
Meer groen – hoger IQ
“Onze resultaten zijn niet vertekend door de sociaaleconomische achtergrond van de deelnemers. Het verband tussen groen en intelligentie werd terug gevonden bij kinderen van ouders met zowel een hoog als laag opleidingsniveau”, aldus Esmée Bijnens, onderzoekster aan UHasselt en UGent.
Dit project was mogelijk dankzij het Marguerite Marie Delacroix steunfonds. Dat fonds ondersteunt niet alleen faciliteiten voor kinderen met een beperking maar reikt jaarlijks beurzen uit die onderzoek mogelijk maken naar onder andere ontwikkelingsstoornissen bij kinderen.
Relevant voor beleidsmakers
Ook al is de stijging in IQ punten klein op individueel niveau toch kan minder groen in de leefomgeving leiden tot een verschuiving van IQ op het populatieniveau. Zo kunnen er zich in een stedelijke omgeving met minder groen meer kinderen bevinden bij de ondergrens van een normaal IQ-curve.
“Deze studie toont aan dat groen elementen zoals de nabijheid van een park in een stad een verschil kunnen maken op de ontwikkeling van kinderen. Deze bevindingen zijn dus relevant voor beleidsmakers en stadsplanners om een optimale omgeving te creëren waarbij kinderen de kans krijgen om hun volledig potentieel te ontwikkelen” .Tim Nawrot, UHasselt.
Uit eerdere studies, onder meer bij kinderen wonende te Barcelona, is ook al gebleken dat meer groen in de leefomgeving in verband staat met een sterkere vooruitgang van het werkgeheugen en aandacht. Daarnaast werd ook nog waargenomen dat een groenere omgeving leidt tot een verbetering van de gedragsontwikkeling bij kinderen, gepaard gaande met minder hyperactiviteit en een vermindering in concentratieproblemen. Het belang van groen op cognitief vlak wordt momenteel ook nog verder onderzocht in studies binnen het steunpunt Milieu- en Gezondheid waarbij bij 400 jongvolwassenen over heel Vlaanderen de cognitieve functie bestudeerd wordt in functie van de woonomgeving.
Meer info
De volledige studie kan u hier terugvinden.
Tim Nawrot, UHasselt
tim.nawrot@uhasselt.be
M 0490 57 70 13