150 kinderen van zomerschool op verkenning in kinderuniversiteit UGent

zomerschool (vergrote weergave)

zomerschool

(23-08-2021) 150 kinderen zetten op 23 en 24 augustus 2021 hun eerste stappen in de wereld van de technologie in de kinderuniversiteit van de UGent op Technologiecampus Ardoyen in Zwijnaarde.

De kinderen van de Gentse zomerschool krijgen er heel wat boeiende workshops voorgeschoteld.

Van biobrandstof maken tot dobbelsteen solderen

Proffen, onderzoekers en studenten van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur boksten verschillende boeiende en praktische workshops in elkaar. De kinderen, tussen 7 en 12 jaar oud, leren als onderdeel van hun zomerschool gedurende 2 dagen al onderzoekend en ondernemend de wondere wereld van de technologie kennen.

Het doel is niet om van de kinderen miniwetenschappers te maken of om alle doelstellingen van afgelopen schooljaar te overlopen en te herhalen. Rekenen, taal, wetenschap… al deze elementen komen rechtstreeks of onrechtstreeks terug in de workshops. We willen prikkelen, enthousiasmeren en motiveren. Als ze dit enthousiasme in september mee kunnen nemen naar de klas en kunnen verderzetten in andere domeinen, is onze missie geslaagd. Prof. Francis Wyffels, UGent. Eén van de trekkers van het initiatief.

De UGent voorziet een breed aanbod van activiteiten die vertrekken vanuit de sterktes van elke onderzoeksgroep van de faculteit. Enkele voorbeelden van workshops: biobrandstof maken voor een autootje, een huis beschermen tegen overstromingen, op reis door het menselijk lichaam, een glimlach programmeren, een dobbelsteen solderen, enzovoort.

Ik ben heel dankbaar voor deze samenwerking. Dat de UGent mee haar schouders zet onder de Gentse zomerscholen, is een sterke troef. Elke Decruynaere, schepen van Onderwijs

Proeven van wat Gent te bieden heeft

De Gentse zomerschool wil kinderen en jongeren zo veel mogelijk laten proeven van wat Gent te bieden heeft. Via de KAA Gent Foundation stond er eerder al een bezoek aan Ghelamco Arena op het programma, en de kinderen bezochten ook al het Gentse stadhuis, het STAM en het Industriemuseum. De zomerscholen zijn vooral bedoeld om leerverlies door de lange zomerperiode te voorkomen.