UGent'ers nemen deel aan Nerdland Festival

© KREW Collective (vergrote weergave)

© KREW Collective

(15-05-2023) Van 26 tot 28 mei slaat Nerdland Festival de tenten op in Puyenbroeck, Wachtebeke voor drie dagen vol wetenschap, muziek en gezelligheid. Ontdek hieronder welke UGent'ers de affiche sieren.

Nerdland Festival is het geesteskind van Hetty Helsmoortel (voormalig kankeronderzoekster aan de UGent) en Toon Verlinden (The Floor is yours). Samen met Nerdlander Lieven Scheire organiseren ze dit jaar al voor de vierde keer het grootste openlucht wetenschapsfestival van Vlaanderen. Voor nerds én hun vrienden.

Deze UGent'ers doen mee

• Philippe Smet (faculteit Wetenschappen) verkent het laboratorium in onze broekzak: onze smartphone. Zo'n ding zit tjokvol sensoren en vormt daarmee een gedroomde speeltuin voor creatieve en ondernemende nerds!
  • Enkele onderzoekers van IDLab (faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur & imec) laten je een mini-internet bouwen met lasers en glasvezelkabels. Klaar? Dan kan je je eigen opstelling gebruiken om met je festivalpartner te communiceren.
  • Johan Braeckman (faculteit Letteren en Wijsbegeerte) doet samen met kompanen Jean Paul Van Bendeghem en Vitalski het ontstaan van Frankenstein uit de doeken. Denk romantiek, elektrische experimenten, avontuurlijke poolreizen en andere onzalige stuff.
  • Ook Matthias Troch (faculteit Wetenschappen) kan over poolreizen meespreken. Samen met twee collega's breng hij het verhaal van de historische (de Belgica!) én hedendaagse verkenningen van Antarctica.
  • Thomas Parmentier (faculteit Wetenschappen) neemt de uitdaging van Eos magazine aan om mee te denken over een oplossing voor het fileprobleem.
  • Jefrey Lijffijt (faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur) laat je samen met zijn collega's van de Vlaamse AI Academie (VAIA) kennismaken met AI-tools die je zelf kan uitproberen!
  • Annelies Van Wittenberghe (faculteit Letteren en Wijsbegeerte) neemt je samen met collega-podcastmaker Noël Callebaut mee in de geschiedenis van gisten en brouwen.
  • Katharina D'Herde (faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen) is dan weer te gast in de wetenschapsshow BREIN en Stephanie Schelfhout (faculteit Bio-ingenieurswetenschappen) kan je aan het werk zien in de show PARASIETEN.
  • Indi Geurs ten slotte (faculteit Bio-ingenieurswetenschappen) neemt je mee in de wereld van kweekvlees. Wat is het precies? Eten we binnenkort vlees zonder dieren te doden? Waar liggen de mogelijkheden en beperkingen? En wat vind jij ervan?

Wil je even stoom aflaten na al die wetenschap? Dan kan je – onder andere – terecht in het UGent-springkasteel dat ontworpen werd naar het beeld van de Aula Academica.

Info & tickets: nerdlandfestival.be
foto: © KREW Collective

Ontdek ook de UGent'ers line-up op Vestrock, op 2 en 3 juni.