Pilootproject duurzame centrale pakjeslevering UGent opgestart

(02-09-2020) De cel Aankoopbeleid start in samenwerking met Stad Gent logistiek pilootproject LOOP Gent op voor efficiëntere en duurzamere pakjeslevering aan de UGent.

English version

Pakjesleveringsdiensten zoals BPost, DHL, GLS, UPS of PostNL vormen een grote uitdaging voor moderne steden en Stad Gent is daarin geen uitzondering. De UGent worstelt binnenin die context met de bijkomende moeilijkheid dat er een hele rist verschillende leveringsdiensten pakjes afleveren in campussen en gebouwcomplexen; vaak grote, moeilijk ingedeelde locaties die onbekend terrein zijn voor de leveranciers.

Probleem

Iedere leverancier moet zich met bestelwagen een weg banen door de stad naar de juiste locatie, waarna zij door de uitgestrekte gebouwen van de UGent vaker wel dan niet verloren lopen. Hierdoor moeten ze UGent-medewerkers storen om de weg naar de juiste bestemmeling te vragen en, indien dat niet lukt, leveren zij hun pakjes vaak noodgedwongen af bij de eerste de beste persoon die ze tegenkomen – of nog erger, ze worden ergens achtergelaten.

Het resultaat hiervan is een inefficiënt, milieuonvriendelijk systeem dat er vaak moeilijk in slaagt pakjes bij de juiste bestemmeling te krijgen. In 2019 nodigde de UGent daarom Stad Gent uit om de handen in elkaar te slaan om voor deze problematiek een oplossing te zoeken. Samen begonnen zij het project LOOP Gent (Logistieke Optimalisatie).

LOOP GENT

Het doel van het project is drieledig: een duurzamere en efficiëntere, oplossing vinden voor de logistieke uitdagingen waarmee de UGent en de stad te kampen hebben, met een oog op kostenbeheersing.

Na een voorbereidende analyse-fase, gaat LOOP Gent nu haar bevindingen uittesten in een pilootproject samen met het Vlaams Instituut voor Logistiek. Hierin worden de fundamenten van stadslogistiek toegepast, waarbij in een centrale hub, aan de rand van de stad, alle leveringen van de betrokken leveranciers ontvangen worden. Vanuit deze centrale hub zullen de leveringen verder gebundeld verdeeld worden naar alle UGent-locaties in de binnenstad via fietskoeriers en elektrische wagens, de zogenaamde last mile.

Doelstelling

LOOP GENT is duurzamer omdat er simpelweg minder kilometers gereden moeten worden. Aangezien de last mile gedaan wordt door duurzame transportmiddelen zoals fietsen en elektrische wagens, daalt de nood naar vervuilende logistieke alternatieven.

Deze oplossing is efficiënter aangezien grote leveringsdiensten voor de UGent de stad niet meer binnen moeten en de aflevering van pakjes bij hun uiteindelijke bestemmelingen gedaan zal worden door een vaste leverancier die de locaties en de mensen ter plaatse kent, waardoor geen tijd meer verloren zal gaan.

Leren

Tijdens dit pilootproject zal er geobserveerd worden welke hindernissen rond samenwerking moeten overwonnen worden en wat de bevindingen zijn op vlak van leverbetrouwbaarheid, duurzaamheid (vermeden kms, bundelingspotentieel, uitstoot) en efficiëntie. De fundamenten van (stads)logistiek, zoals de groene supply chain, digitalisatienoden en last mile uitdagingen, worden ook geëvalueerd.

Met de resultaten van dit piloot project en de input van vele centrale en facultaire werkgroepen wordt een degelijke analyse uitgevoerd om een gezonde en gesteunde beslissing te nemen voor onze toekomstige aanpak.

Praktisch

LOOP GENT gaat op 14/9 van start. De deelnemende inkopers zullen een aantal bestaande contracten, waarbij vandaag de-centraal geleverd wordt, centraal via de hub laten aanleveren. Er zal binnenkort contact opgenomen worden met de betrokken inkopers om de volgende stappen in het project toe te lichten. Concreet gaat het voornamelijk over de Staples producten.

Heb je vragen of opmerkingen? Contacteer dan de UGent cel Aankoopbeleid via aankoopbeleid@ugent.be.