UGent-proffen vertellen waarom zij liever per trein reizen (en jij dat beter ook doet)

(28-09-2021) Duurzaamheid is belangrijk, maar comfort ook. Waarom kiezen zoveel UGent’ers tegenwoordig voor de trein als een vliegtuig je sneller naar je bestemming brengt? Enkele proffen vertellen waarom zij dienstreizen met de trein doen.

Er is een belangrijke conferentie in Wenen, iedereen in je vakgebied zal er zijn en jij bent een van de sprekers. Met je drukke agenda heb je maar één dag om daar te raken. Wat kies je: het vliegtuig of de trein? Je breekt er je hoofd over want net als de meeste UGent’ers plaats je duurzaamheid hoog in het vaandel. Maar aan de andere kant wil je natuurlijk zo weinig mogelijk ongemakken doorstaan zodat je niet te vermoeid aan je keynote moet beginnen. Je wilt immers een goede indruk maken. Wat nu?

Duurtijd

Veel mensen associëren vliegen met snelheid. Maar daarbij vergeten ze dat je ook nog altijd naar en van de luchthaven moet raken, inchecken, zonder kleerscheuren de security moet passeren en dan nog helemaal tot aan je gate moet stappen. Alles bij elkaar gerekend ben je daarmee vaak een hele dag bezig, net als met de trein.

Dit was de reden dat professor Hans Verbeeck van de vakgroep Omgeving aan de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen tien jaar geleden al overschakelde van het vliegtuig naar de trein. “Ik ga jaarlijks naar de ‘European Geophysical Union Conference’. Met de nachttrein uit Keulen raak je vlot in Wenen, en sinds kort is er ook een nachttrein rechtstreeks uit Brussel. Je stapt ‘s avonds op de trein in Brussel en de volgende ochtend stap je uit in het centrum van Wenen. Makkelijk, toch?

Het is eigenlijk een kwestie van gewoonte. Als je een vliegreis in de weegschaal legt ten opzichte van de trein moet je de hele reis in beschouwing nemen, niet enkel de vlucht zelf maar echt de reisduur van deur tot deur. Daarbij hebben we het nog niet gehad over het grotere comfort en het uitzicht!” Hans Verbeeck hoeft zich nergens aan te melden of zijn bagage door een röntgenmachine te halen. Het volstaat om tijdig in het station te zijn en de conducteur zijn ticket te tonen. Daarna kan hij rustig van de rit genieten.

De tip van prof. Hans Verbeeck: treinen richting Oosten? Boek via Deutsche Bahn jouw tickets voor Duitsland, Oostenrijk, Polen of Tsjechië. Zij zijn vaak goedkoper en geven meestal meer opties dan de NMBS.

Productiviteit

De luchthaven en het vliegtuig zijn voor een aantal UGent’ers te veel afleiding om zich te kunnen focussen. Zij vinden het een pluspunt om te kunnen werken op de trein. Ze zijn immers de perfecte werkplek. “Je bent even weg uit je gewone werkomgeving. In combinatie met het voortschrijdend landschap geeft dat me inspiratie,” stelt professor Wim Bert van de vakgroep Biologie in de faculteit Wetenschappen. “Het resulteert ook in een opvallend grotere productiviteit. Ik zou zelfs durven zeggen dat ik het treinen mis met al die online meetings tegenwoordig.”

De tip van prof. Wim Bert: verre treinreizen plannen? Check zeker de HAFAS International Journey Planner voor verbindingen over alle landsgrenzen heen, zelf voor Rusland en Turkije.

Professor Peter Vandenabeele van de vakgroep Biomedische Moleculaire Biologie aan de faculteit Wetenschappen treedt hem hierin bij: “Voor mij speelt de tijd niet zozeer een rol – er is immers weinig verschil tussen 7 of 9 of 10 uur trein – maar vooral de mogelijkheid om te kunnen werken. Ik kan op de trein een voordracht voorbereiden of lezen. Dit kan ik niet terwijl ik aanschuif in luchthavens of in een benepen vliegtuig zit.”

Aangenamer

Treinen bieden de reiziger meer mogelijkheden aan tijdens de verplaatsing. Je kan even je benen strekken, naar buiten turen en misschien zelfs een wandelingetje maken. “Om deze reden probeer ik soms verschillende congressen te combineren en dat leverde me al prachtige treinritten op,” gaat Peter Vandenabeele verder.

“Terwijl je van congres naar congres reist en werkt, glooit ondertussen het landschap voorbij, kan je nadenken en heb je interessante gesprekken met je medereizigers. Ik probeer ook altijd de restauratiewagen. Niets is aangenamer dan de Lorelei aan de Rijnrivier te zien voorbijvliegen met een goede maaltijd en een glaasje daarbij.”

De tip van prof. Peter Vandenabeele: Een goed reisbureau kan wonderen verrichten in de planning. Wanneer voldoende op voorhand besteld wordt, is er vaak geen groot prijsverschil tussen 1ste of 2de klasse.

Kostprijs

Misschien wel de meest aangehaalde reden om niet met de trein te gaan, is de prijs. Treinreizen zijn in vergelijking met het vliegtuig vaak duurder, zeker als je rekening houdt met low-cost luchtvaartmaatschappijen. Maar daar is vaak ook een mouw aan te passen.

Het is allemaal een kwestie van timing volgens professor Mieke Van Houtte van de vakgroep Sociologie aan de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen: “Ik reisde al met de trein naar Portsmouth en Lancaster in de UK. Als je je tickets tijdig en via de juiste sites boekt, kan je echt koopjes doen. Let daarbij zeker op het tijdstip waarop je reist. Het verschil tussen piek- en daluren is vaak enorm, waardoor daluren soms belachelijk goedkoop zijn.”

De tip van prof. Mieke Van Houtte: reizen naar het VK? Boek je tickets best via Trainline. Daar krijg je de beste prijzen in piek- en daluren. Let wel goed op welke maatschappij de treinreis verzorgt want dat kan bepalend zijn voor het station waar je aankomt of vertrekt.

Maar zelfs al vind je geen goedkope verbinding, betekent dat nog altijd niet dat je beter het vliegtuig kiest. Duurzaamheid blijft een belangrijke overweging. Want tegen welke prijs vliegen wij werkelijk van Brussel naar iedere uithoek van Europa? En wie zal daarvan uiteindelijk de rekening betalen? Mieke Van Houtte heeft het er al vaak over gehad met haar collega’s.

“Wij reizen elke 2 jaar met de helft van de vakgroep naar een stad ergens in Europa voor het Europees sociologencongres. Een paar jaar geleden was de bestemming Turijn en waren er drie ‘reisgroepen’: één groep koos voor goedkoop vliegen met Ryanair. Een tweede groep weigerde principieel low-cost te vliegen en nam eerst de Thalys naar Parijs om daar een rechtstreekse vlucht naar Turijn te nemen. De derde groep reisde het hele traject met de trein. Het leverde heel interessante discussies op over de pro’s en contra’s! En – we kunnen hopen – misschien wel verandering op termijn?”

De UGent staat voor een vooruitstrevend duurzaamheidsbeleid. Onze medewerkers stimuleren om duurzamer te reizen staat daarbij centraal. Wil je een dienstreis organiseren per trein? Dat kan perfect binnen onze raamovereenkomst met Uniglobe Smart Travel. Snel, gemakkelijk en geen onkostennota’s. Ben je geïnteresseerd in het duurzaam reisbeleid van de UGent? Je vindt meer info op onze website.