Tim Duerinck wint Henry van de Velde Award met zijn strijkinstrumenten uit vlas

Vlasvezel viool (c) Tim Duerinck (vergrote weergave)

Vlasvezel viool (c) Tim Duerinck

(01-12-2020) Onderzoeker en instrumentenbouwer Tim Duerinck heeft met zijn strijkinstrumenten uit vlas een Henry van de Velde Award gewonnen.

Deze awards zijn de belangrijkste designprijzen in België en worden uitgereikt door Flanders DC. Een professionele jury selecteerde 17 winnaars in 7 categorieën. Stuk voor stuk mooie voorbeelden van vernieuwend, kwalitatief en inspirerend design. De Crafts by Bokrijk Award bekroont producten die dankzij design gedreven vakmanschap naar een hoger niveau getild worden. In deze categorie won Tim Duerinck met zijn strijkinstrumenten uit vlas.

Tim Duerinck maakt ook kans op de Henry van de Velde Public Choice Award. Jij kan mee beslissen of hij de publiekslieveling wordt. Stemmen voor zijn ontwerp kan tot en met 18 december 2020. Stem op het ontwerp van Tim Duerinck voor de Public Choice Award

Violen gemaakt uit koolstof- of vlasvezel klinken minstens even goed als hun houten tegenhangers. Dat bewees onderzoeker en instrumentenbouwer Tim Duerinck met zijn vioolontwerpen in nieuwe materialen. Hij bouwde vijf identieke violen, elk met een ander klankblad. Eén heeft een klankblad van dennenhout, de andere vier klankbladen zijn gemaakt van kunststof die op verschillende manieren gecombineerd werden met vlasvezel of koolstofvezel (composietmaterialen). In een luisterexperiment van de Universiteit Gent en HOGENT/School of Arts Gent werd de klank van de verschillende instrumenten beoordeeld door een professionele jury. Noch de geblinddoekte violiste, noch de jury wist vooraf om welke instrumenten het ging. Daarmee is Tim Duerinck niet aan zijn proefstuk toe. Eerder maakte hij voor zijn masterproef een cello uit piepschuim.

Violen uit kunststof zijn niet enkel innovatief op het vlak van klank, ook duurzaamheid en betrouwbaarheid scoren goed. Volgens Tim Duerinck “gebeurt het vaak genoeg dat een houten viool schade oploopt tijdens transport, of dat de klank verandert onder invloed van vochtigheid of warmte. Met composietmaterialen kan je stevige en betrouwbare instrumenten bouwen die veel minder klimaatgevoelig zijn en tegen een stootje kunnen. Bovendien kan je, in tegenstelling tot bij houten violen, de productie deels automatiseren, en makkelijk ‘kopieën’ maken van hetzelfde instrument, met dezelfde eigenschappen.”