Korte onderbrekingen datacenter op 23 februari door vervanging netwerkhardware

(23-01-2020) De UGent wil een zo performant en betrouwbaar mogelijk datacenter, het zenuwcentrum van alle elektronische diensten zeg maar. Na acht jaar moet de actieve netwerkapparatuur in het datacenter vervangen worden. Dit gebeurt alvast op 23 februari.

De korte en gedeeltelijke onderbrekingen zijn nodig om de actieve netwerkapparatuur in het datacenter van de UGent te vervangen en zo een performante en betrouwbare ICT-dienstverlening te blijven garanderen. De onderbrekingen zullen plaatsvinden vanaf 7 uur ’s morgens en gedurende de hele dag. Aangezien het datacenter alle elektronische infrastructuur centraliseert, zullen de meeste ICT-diensten tijdelijk en beurtelings ontoegankelijk zijn. De DICT Helpdesk en Permanentie UGent zijn de volledige dag telefonisch bereikbaar.

Eerste korte onderbrekingen in februari

Alle ICT-toepassingen en diensten van de UGent worden aangeboden vanuit één primair datacenter, dat alle elektronische infrastructuur centraliseert. Hiermee bedient de UGent zowel medewerkers als studenten, en ondersteunen we onderzoek, onderwijs en administratie. De hardware is nu aan vervanging toe zegt Johan Van Camp van de Directie Informatica- en Communicatietechnologie (DICT): “We kozen niet toevallig om het op een zondag te laten vallen, dat hindert het minst aantal mensen. Toch lopen heel wat processen door: in veel labo’s blijven ze werken en veel onderzoekers werken op zondag en gebruiken onze toepassingen. Ook studenten studeren wel eens op zondag en bekijken leerstof, opdrachten of een lesopname via de elektronische leeromgeving. In de loop van 23 februari zal je merken dat de ICT-diensten van het datacenter beurtelings onderbroken zullen zijn.”

De DICT Helpdesk (09 264 47 47) zal uitzonderlijk open zijn tijdens de werken op zondag 23 februari en ook de permanentie van de UGent (09 264 71 25) zal steeds telefonisch bereikbaar zijn.

Vragen? Contacteer de DICT Helpdesk.

In juli volgt een tweede onderbreking

Op 11 juli komt er nog een tweede onderbreking. Johan Van Camp: “Dan is het de bedoeling om het DRP te testen, het Disaster Recovery Plan of plan B voor mocht er ooit iets fout lopen met ons datacenter. De belangrijkste diensten kunnen bij een disaster dan hersteld worden in het reservedatacenter. Mocht het datacenter door een ernstig incident volledig onbeschikbaar worden, zou iedereen gewoon moeten kunnen doorwerken. In juli is het de bedoeling om te testen óf dat Disaster Recovery-plan werkt. De onderbreking zal hierdoor iets langer duren, vermoedelijk een dag, maar hier volgt later nog meer informatie over.”